Prylar och godis bot mot videodöd

NYHETER

Ökad försäljning av saker som lyxgodis och mobiltelefonskal ska rädda videokedjorna när marknaden för dvd-film fortsätter att vika.

– Vi kommer att bibehålla vår omsättning, säger Hemmakvälls vd Kent Olsson.

Samtidigt som digitala tjänster som Netflix vinner mark går det snabbt utför för den fysiska videobranschen. Salim Chabo, vd för Filmkedjan, bedömer att totalmarknaden för dvd-uthyrning har minskat med omkring en fjärdedel sedan i fjol. Och på sistone har det ovanligt varma vädret lagt sten på börda:

– Vi har nog drabbats extra mycket av den fina sommaren. Folk har inte köpt godis och läsk som man brukar, säger Chabo.

Ytterligare ett tiotal av Filmkedjans butiker har tvingats lägga ner det senaste året. Kedjan består i dag av knappt 40 butiker, jämfört med nästan 70 stycken för bara tre år sedan.

Säljer mer ätbart

Även hos konkurrenten Hemmakväll, med drygt 100 butiker, har videodöden skördat offer. Sedan förra sommaren har en handfull butiker stängts och ytterligare ett antal har tvingats flytta till bättre lägen. Och även om tjänsterna för strömmad video haft en påverkan så lägger Kent Olsson, liksom Salim Chabo, en stor del av skulden på den illegala nedladdningen.

Men totalt sett har Hemmakvälls omsättning varit i stort sett stabil det senaste året. Detta tack vare högre försäljning av godis, snacks, drycker och glass. De ätbara produkterna står i dag för mer än hälften av intäkterna.

– Innan var själva filmen vår huvudprodukt och det ätbara grädden på moset, säger Kent Olsson.

Satsar på prylar

Framöver ska Hemmakväll satsa på att bredda det ätbara sortimentet med "nyttiga" snacks, lyxgodis och importerade produkter från USA. Detta väntas, tillsammans med en fortsatt satsning på bättre butikslägen, inte bara rädda det befintliga butiksbeståndet:

– Vi ska öka antalet butiker, säger Olsson.

Filmkedjan satsar i stället på en abonnemangstjänst och på ett utökat sortiment av prylar som mobiltelefontillbehör och elektronikprodukter.

– Tänk Teknikmagasinet och Cool stuff, lite åt det hållet, säger Salim Chabo.

Han är inte fullt lika optimistisk som Hemmakvälls vd, men räknar åtminstone med att kunna hejda nedgången.

– Vi tappar kanske fem-tio butiker till, max. Skulle jag ha fel, och vi ligger kvar på samma antal som i dag, så blir jag inte ledsen, säger Chabo.

TT