Brita, 92, föll – och glömdes bort

Foto: PRIVAT
Brita Carlenstein, 92, som ramlade och glömdes bort av Högdalens hemtjänst. Här med sitt barnbarn Catrin Carlenstein.
NYHETER

Brita Carlenstein, 92, ramlade och slog sig blodig i sin lägenhet.

Sedan blev hon liggande i nästan två dygn – hemtjänsten glömde bort henne.

– Jag vill att de får sig en tankeställare, säger dottern Bodil Ryman.

Brita Carlenstein får besök av hemtjänsten en gång per dag i sin lägenhet i Högdalen i södra Stockholm.

– De kommer dit med en matlåda och bäddar hennes säng. Jag tycker att det är skönt att veta att det kommer någon och tittar till mamma varje dag, säger Bodil Ryman.

Hon besökte själv sin mamma i måndags, tisdags och onsdags i förra veckan och såg till att hon hade sina mediciner för hjärtat och smärtan i ryggen. Brita har sju komprimerade kotor som bland annat gör att hon inte kan gå ut själv.

Kunde inte öppna

– På onsdagskvällen, när jag åkt därifrån, ramlade mamma ihop på vardagsrumsgolvet, säger Bodil.

På förmiddagen nästa dag ringde hemtjänsten på dörren. Men Brita låg där hon låg och kunde inte öppna.

På fredagen ringde en annan person från hemtjänsten på dörren. När ingen öppnade tittade hon in genom brevinkastet och såg 92-åringen på vardagsrumsgolvet.

– Hon var väldigt svag eftersom hon hade legat utan mat, vatten och mediciner. Men hon hörde kvinnan från hemtjänsten ropa genom brevlådan och då ropade hon tillbaka, säger Bodil.

Brita var blåslagen i ansiktet och hade ingen känsel i benet som hon legat på. Hon fördes till akuten på Södersjukhuset.

Glömde bort att berätta

Bodil ringde till enhetschefen på Högdalens hemtjänst för att fråga om de inte hade varit hos Brita på torsdagen.

– Då fick jag till svar: ”Jo, men hon öppnade inte, så vi trodde att hon var ute på promenad”. Fast de vet att hon inte kan gå ut själv, säger Bodil.

Enhetschefen lovade att ta reda på händelseförloppet och ringde sedan tillbaka.

– Det visade sig att människan som varit där på torsdagen berättat för en kollega att ingen öppnat, men sedan glömde de bort det, säger Bodil.

– De är en hemtjänst, de får inte glömma bort sina patienter.

Bodil vågar inte längre lita på hemtjänsten.

Anmäler sig själva

– Jag vill att de får sig en tankeställare och kanske anställer mer personal för att undvika att det blir så här igen.

Högdalens hemtjänst, som drivs i kommunal regi, ska nu lex Sarah-anmäla sig själva.

Efter att Aftonbladet har sökt enhetschefen för hemtjänsten i Högdalen, Eva Lindgren, flera gånger i flera dagar svarar hon till slut via mejl.

– Ja, det stämmer att jag har talat med dottern, skriver hon i mejlet.

Eva Lindgren skriver vidare att hemtjänsten i Högdalen lex Sarah-anmälde händelsen så fort personalen fick kännedom om den.

Hur ser du som enhetschef på det som Brita har råkat ut för?

– Helt oacceptabelt. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och beklagar händelsen.

Hur kan en sådan här sak hända?

– Utredningen är påbörjad för att ta reda på exakt vad som hänt, hur detta kunde hända, vad man har brustit i och hur detta kan förhindras framöver. Utredningen kommer att anmälas vidare till IVO.

Vad ska ni göra nu för att förhindra att liknande sker i framtiden?

–  Verksamheten har rutiner för hur man ska agera som medarbetare när till exempel en brukare inte öppnar dörren som har beviljat bistånd. Dessvärre har denna rutin inte följts i det enskilda fallet. Bland annat går vi nu igenom med all personal kring vad som hänt. Vi informerar och går igenom våra aktuella rutiner igen för att säkerställa att samtlig personal har kännedom och följer dem, skriver Eva Lindgren i mejlet.