Röster om aftonbladet.se

NYHETER

Marianne Schvarcz, 63, var webbredaktör på aftonbladet.se mellan 1996 och 1998, sedan redaktionell utvecklingschef tills 2008.

Vad är ditt bästa minne från aftonbladet.se?

– 1997 sände vi Rockbjörnengalan live på nätet och det var den allra första livesändningen överhuvudtaget i Norden. Det var ju otroligt speciellt. Ingen på Aftonbladet kunde se sändningen för vår brandvägg släppte inte igenom det, och vi hade väldigt dålig koll på hur många som kunde se det, men det var ju så kul, den där pionjärgrejen. Jag chattade med artisterna, bland annat med Kent som blev årets svenska grupp den där gången. Jag tror att vi hade 10 000 tittare den första kvällen och det var ju ofantligt mycket.

Kalle Jungkvist, 69, chefredaktör för aftonbladet.se 1999-2009:

Vad är ditt roligaste minne från aftonbladet.se?

– Hela utvecklingen under mina tio år på Aftonbladet Nya Medier. Det finns inget mer spännande än att få vara med att tillsammans med ett gäng otroliga medarbetare bygga och utveckla en sajt som nu av många anses som världens bästa nyhetssajt. Det var de roligaste åren i min journalistiska karriär.

Vad är den största förändringen som skett sedan du började?

– När man förstod att Aftonbladet var en primär nyhetskälla var 9/11. Då såg vi dels att så många fick veta nyheterna på aftonbladet.se men också att man inte bara ville ha själva nyheten utan även bakgrundsfakta om Usama Bin Ladin, Al Quaida och en mängd olika saker, och det ville man inte vänta på morgontidningen för att veta. Det förändrade också journalistiken, i att det inte bara gäller att vara snabb på nyheter utan på att ge bakgrund, analyser, video och allt det som Aftonbladet är så bra på i dag.

Bo Hedin, 67, en av grundarna som var på aftonbladet.se 1994–1996:

Hur började allt?

– Vi såg en spännande utveckling där tekniken kanske skulle göra det möjligt att distribuera nyheter på ett annorlunda sätt– och att göra det i realtid. Det var ju varje journalists dröm att plötsligt slippa rätta sig efter deadlines på samma sätt.

Hur känns det att ha varit med på början av denna 20-åriga resa?

– Aftonbladet har ju sedan jag slutade vårdat den här babyn jättebra. Det lilla försprång som vi en gång skapade har ju förvaltats väl och det är kul att se att Aftonbladet efter 20 år är helt ledande på området.

Vad är ditt starkaste minne från aftonbladet.se-tiden?

– Vi blev ju stora i världen. Det var ju väldigt mycket den akademiska världen som hade tillgång till internet, sedan var ju Ericsson väldigt stora då, så en stor del av våra läsare i början var ju Ericsson-anställda och studenter ute i världen. Det var ju fantastiskt roligt och när vi gjorde nyheterna fick vi reaktioner från dem att det ju var fantastiskt. Då var det ju för dem en chock att plötsligt få nyheterna i datorn.

Jens Frejrud, 55, en av pionjärerna bakom aftonbladet.se på 1990-talet.

Vad är ditt bästa minne från aftonbladet.se?

– Ett speciellt minne är när vi hösten 1995 på tre månader gått från 3 000 till 6 000 besökare på nätet, och därefter till 12 000 ytterligare tre månader senare. Då började vi räkna – och kom fram till att vi med den ökningstakten – en fördubbling av antalet läsare var tredje månad – snart skulle ha fler läsare än papperstidningen. Tanken svindlade. Det gör den inte längre.

Vad är ditt roligaste minne?

– Eurovision Song Contest i Oslo 1996. Det började vid gränsövergången där jag blev jagad av norska tullen som upptäckt att min kombibil var fullproppad av datorer och skärmar – de var ju lite större på den tiden. När vi kopplade in all utrustning på ett hotellrum lyckades vi få alla proppar att gå så ett helt våningsplan släcktes ned. Från det där hotellrummet – där mängder av artister och nyfiket mediafolk trängdes hela veckan – levererade vi sedan den första onlinebevakningen av en schlagerfestival, inklusive rörliga bilder, till några tusen fans med den tidens långsamma modem.

Eva Hamilton, 60, vd på Sveriges Television:

Hur gratulerar du aftonbladet.se på 20-årsjubiléet?

– Aftonbladet.se är ett födelsedagsbarn som ger en daglig glad påminnelse om att det både går att tjäna pengar och göra kvalitetsjournalistik i en digital värld.

Vad är ditt starkaste minne från webbsidan?

– Rubriken "Tv-chefens tax skadad av vildsvin". Min hund Tassa överlevde.

Cilla Benkö, 50, vd på Sveriges Radio:

Vad är ditt bästa minne från aftonbladet.se?

– Mitt bästa minne är den kraft och det mod de visade i början när det verkligen tog en position och därmed också blev störst på webben.

Vad tillför aftonbladet.se Mediesverige?

– De är eld i baken på alla oss andra och driver i vissa delar därmed på utvecklingen.

 Hur vill du hylla aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Jag vill önska er lycka till med att behålla er ställning och position. Se till att ni inte tappar nu när Aftonbladet också ska satsa på så mycket annat, till exempel marksänd TV.

Jan Scherman, 64, vd på TV4 2001-2011, numera strategisk rådgivare på Aftonbladet:

Vad är ditt roligaste minne från aftonbladet.se?

– Jag minns när aftonbladet.se för länge sedan för första gången visade målbilder från hockey och tekniken var så dålig på den tiden att man inte kunde se pucken. Jag satt på TV, andades lugnt och sade till mig själv att det aldrig skulle komma att bli något. Men jag hade fruktansvärt fel.

Hur har du sett aftonbladet.se växa?

– Aftonbladet hade beundransvärt ställt sig på frontlinjen och fått mycket tvivel från oss som var i branschen, men var uthålliga, fräcka, utmanande, provocerande och tog tätpositionen, så hatten av.

Hur vill du hylla aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Modigt gjort, grattis till att ni är särklass bäst i klassen.

Du säger inte bara detta för att du nu jobbar på Aftonbladet?

– Det är klart att det är lite lättare att säga det när jag sitter här, men jag hade, hoppas jag, sagt det om jag suttit någon annanstans också. Det kan man ju alltid säga för det är inte någon som kan kolla.

George Scott, 47, f d boxare, första kändisen som chattade på aftonbladet.se hösten 1995:

Vad minns du från den chatten?

– Det var ju något helt nytt. Jag blev nästan mer imponerade av att journalisterna tyckte att det var så jävla bra. De ville ha iväg allt fort som fan och det blev ju väldigt stressigt där emellanåt.

Du frågades bland annat om du gillade palt. Det gjorde du inte. Har det förändrats något?

– Nej, det blir det ett säkert nej på. Kyckling, couscous och lamm smakar bättre.

Hur känns det att vara först i en så lång rad av kändisar som Carola, Jonas Gardell och Per Gessle som chattat på aftonbladet.se?

– Det var ju ballt. Det var en helt ny grej de kom med, som blev så väldigt stor, så det var ju kul att man var först och fick ögonen på sig.

Martha Stone, vd på World Newsmedia Network:

Hur vill du hylla aftonbladet.se på födelsedagen?

– Stort grattis till Aftonbladet som ju är en världsledare inom digital media-innovation.

– Aftonbladet är långt före resten av tidningsvärlden när det kommer till digitalt berättande och hur man tjänar pengar på det.

David Dinsmore, chefredaktör på engelska The Sun:

Varför tror du att aftonbladet.se fått 20 så framgångsrika år?

– Den era vi befinner oss i just nu handlar helt och hållet om att prova nya saker och skapa produkter som tilltalar konsumenterna. Aftonbladet gör uppenbarligen stora framsteg på det området och producerar någonting som vi alla kan lära av.

– Jag har även blivit introducerad till Aftonbladets smartphone-app. Jag var särskilt imponerad av push-notiserna och annonsmöjligheterna som finns inne i appen. Det är uppenbart att den blivit en marknadsledare i Sverige.

Alan Hunter, digitalchef på engelska The Sun och The Times:

Vad tror du har gjort aftonbladet.se till en sådan succé dessa 20 år?

– Det som utmärker Aftonbladet är att ni för länge sedan insåg att digital kvalitetsjournalistik kan – och förmodligen borde – betalas för. Det är någonting som resten av världen börjar fatta först nu. Ni har också varit konstant innovativa med saker som Tipsa och ert fokus på kriminalitet.

Hur vill du hylla aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Grattis på födelsedagen, jag önskar er ytterligare 20 framgångsrika år.

Wolfgang Blau, digital strategidirektör på engelska The Guardian och vicepresident på Global Editors Network, före detta chefredaktör på tyska Zeit Online:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Aftonbladet är en av dessa strålande europeiska succéhistorier i digital publishing och ett levande bevis på att mediaorganisationer med en lång historia väldigt väl kan lyckas i den digitala världen - journalistiskt och ekonomiskt.

Vad gör aftonbladet.se till en internationell förebild?

– Aftonbladet är och har varit en pionjär i så många aspekter av onlinejournalistik och de tekniska verktygen för det, oavsett om det handlar om online video, läsarengagemang eller med dess progressiva användande av sociala medier. Grattis på födelsedagen, aftonbladet.se.

Scott Lamb, internationell vicepresident på BuzzFeed och en av succényhetssajtens skapare:

Hur gratulerar du aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Stort grattis till att ni funnits på webben längre än nästan alla andra, och till alla era framgångar.

Vad tror du gör att 2,3 miljoner personer besöker den dagligen?

– Det känns som att den är väldigt före sin tid. Blandningen av visuella element, allvarliga artiklar och lättare grejer känns väldigt mycket som en modern social nyhetsfeed. Även om man inte pratar svenska så blir man sugen på att klicka runt på sidan.

Lisbeth Langwadt, ledande redaktör på danska Ekstrabladet:

Vad tror du gör aftonbladet.se så framgångsrik?

– Aftonbladet.se sjösattes ju många år innan ekstrabladet.dk och har varit banbrytande sedan dess – till exempel med betalt innehåll, Plus, som ni fick tio år före oss andra.

– Detta garanterar dig framgångar och resultat, vilket är unikt och exemplariskt. Och sedan har ni några galet begåvade människor – både som reportar och chefer.

Vad kan andra nordiska medier lära av aftonbladet.se?

– Mycket. Eftersom ni på flera nivåer ligger före oss och andra medier i Norden så söker vi ofta idéer i allmänhet, vilket varit mycket givande för oss. Bland annat har ni byggt upp några mycket populära profiler som kommenterar, skriver kolumner och analyser. Det kan många andra medier bli bättre på. Över huvud taget så tror jag att ni är bra på att få en idé, göra en plan och nå målet inom en mycket kort tid.

Espen Egil Hansen, chefredaktör på norska Aftenposten och tidigare chef för VG:s onlineverksamhet:

Vad är det som gjort aftonbladet.se så framgångsrikt?

– Aftonbladet har tillsammans med VG blivit världens mest framgångsrika nättidningarna med utgångspunkt i ett mediehus. De är de tidningar som lyckats bäst när det kommer till läsning och ekonomi.

– Den förste redaktören Kalle Jungkvist är en av de mest visionära medieledarna jag känner till. Han hade en otrolig förmåga att kombinera traditionell journalistik med ny teknologi. Han förstod tidigt att nätet handlade om kommunikation snarare än om publikation.

Hur vill du hylla aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Jag vill gratulera på dagen och säga att det alltid varit otroligt lärorikt att få jobba med Aftonbladet - det har varit en stor inspiration.

Kari Kivelä, chefredaktör på finska Iltalehti:

Vad är din relation till aftonbladet.se?

– Det är en förebild i digital media av absolut världsklass. I dag tar publishers i hela västvärlden efter aftonbladet.se. På sistone har djärvheten i mobilen inspirerat oss mycket.

Vad tror du gör sajten till en så stark onlineprodukt?

– Den djärva och visionära strategin från www:s tidiga dagar, en välorganiserad redaktion och konstant innovation verkar vara receptet.

Hur vill du hylla aftonbladet.se på jubiléet?

– Njut av era framgångar. Fortsätt att vara modiga, innovativa, liberala – och behåll er kaxiga attityd när vi möts i hockey.

Minna Nissinen, direktör på finska mediehuset Alma Media Group:

Hur vill du hylla aftonbladet.se på 20-årsdagen?

– Jag skulle vilja gratulera aftonbladet.se för att ha tagit sig förbi tonåren och nått vuxen ålder. Det har varit inspirerande att följa det aktiva jobbet som gjorts på Aftonbladet för att växa med utmaningar och utnyttja digitaliseringens fördelar. Jag önskar aftonbladet.se ett väldigt långt och framgångsrikt liv.

Pouya Vafaeian, 29, utvecklare, Stockholm:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Jag brukar surfa runt på Aftonbladet när jag har lite tråkigt. Det är en bra blandning av roliga och mer allvarliga nyheter. Jag har hört att Aftonbladet är snabbare än andra på att lägga upp nyheter, sedan är det lite mer underhållande.

Anette Bergkvist, 60, mattant, Oxelösund:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Jag tittar mycket på sidan på internet. Det är smidigt och man kan uppdatera sig hela tiden. Papperstidningen kommer ju bara en gång om dagen så jag tittar då och då. Jag har alltid gillat Aftonbladet bäst, den är lättast att läsa.

Elin Lindgren, 19, student, Bromma:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Jag är mer inne där än läser tidningarna. Är det någonting jag vill veta så kollar jag ju på internet som jag ju har i telefonen. Det är inte som att jag går och köper en tidning då. Det blir oftast om det hänt något stort eller om någon delar någonting på Facebook. 

Hur känns det att aftonbladet.se faktiskt är äldre än dig?

– Det har jag inte ens tänkt på! Jag visste inte att det var så gammalt. Det känns lite jobbigt att det får gå på systemet innan jag.

Fred Eriksson, 60, jobbar på kriminalvården, Gunnebo:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Det är min tidning som jag läser på nätet flera gånger om dagen. Det är ytterst sällsynt att jag läser papperstidningen numera - bara om jag får den på tåget. Jag har bara mobilappen och läser på datorn när jag vill ha lite mer. Mina föräldrar läste Aftonbladet och jag har alltid gjort det, men nu är man ju mer van vid andra medier än papperstidningen.

Viktoria Roth, 40, massageterapeut, Kista:

Vad betyder aftonbladet.se för dig?

– Jag är ingen stor användare av nyhetsmedier och köper bara papperstidningen några gånger om året, men jag har Aftonbladets mobilapp och kollar webbsidan när jag hinner. Det är mer lättillgängligt och man får en större överblick. Ibland när jag ska sova och har kollat alla sms och mejl, så går jag in på Aftonbladet för att få koll på läget.