IS rekryterar på Facebook och sociala medier

NYHETER

Svenska krigare berättar om resor och lägger ut bilder på Twitter och Facebook.

Ett medvetet rekryteringsverktyg för att få fler att ansluta sig till Islamiska staten, IS, enligt säkerhetsexperter.

– Det handlar dels om rekrytering, men det är också ett sätt att skapa kontakt med andra och få en social samvaro, säger Sirpa Franzén, presschef på Säpo.

Det bestialiska videoklippet där den amerikanske journalisten James Foley visas upp och mördas spreds som en löpeld på sociala medier i tisdags. Snabbt vädjade människor runt om i världen, inklusive Foleys anhöriga, om att människor skulle sluta sprida filmen.

Men fortfarande flera dagar senare twittrar människor runt om i världen hyllningar till IS för avrättningen, och bilder från filmklippet sprids än.

Terrorgruppen Islamiska staten, IS, har återigen genomfört en kampanj i sociala medier, med resultat.

Medveten strategi

Terrorgruppen, som beräknas ha mellan 10 000 och 20 000 soldater, har gjort det till en medveten strategi att sprida sin skräckpropaganda på internet, både för att rekrytera fler krigare och för att skrämma fiender.

– På sociala medier pågår det kontinuerliga budskap om att man ska ansluta sig till kampen och bidra. Det finns lite olika vägar in i, men mycket är väldigt öppet, som grymma tortyrvideor och bilder med extrem brutalitet, säger Peder Hyllengren, terrorforskare på Försvarshögskolan.

Propagandafilmer spelas också in med personer som pratar svenska och uppmanar andra att ansluta sig till IS.

Ett sätt att skapa kontakt

Svenska säkerhetspolisen, som har säkra uppgifter om att minst ett 80-tal personer har rest till Syrien med omnejd för att ansluta sig till al-Qaidainspirerade grupper de senaste två åren, känner till internetaktiviteten.

– Sedan resandet från Sverige började aktivt har vi sett att sociala medier är något som används flitigt på ett sätt vi inte sett tidigare. Det handlar dels om rekrytering, men det är också ett sätt att skapa kontakt och inspirera varandra, säger Sirpa Franzén, presschef på Säpo.

Både fysiska platser och det som sker på nätet är viktigt för rekryteringsarbetet.

– Det behövs ett socialt sammanhang, en krets av individer som radikaliserar varandra och rekryterar. Det är viktigt att påpeka att de som reser förstås reser av olika skäl. Vad som får folk att resa till de här områdena varierar från fall till fall. Men generellt kan vi se ett samband mellan personer som rest tidigare och de som reser senare.

Samma bild har Peder Hyllengren.

– Mycket sker på individnivå. Personer som har varit iväg kommer hem och uppmanar andra att åka iväg.

Samtal med återvändare

Ungefär hälften av det 80-tal personer som rest till våldsbejakande extremistgrupper har återvänt, enligt Säpo. Ett 20-tal har mist livet.

I så stor mån som möjligt försöker säkerhetspolisen att hålla samtal med återvändare.

– Bland dem är det absolut inte så att alla bär med sig en konkret avsikt att utföra ett attentat eller en brottslig handling. Vår utmaning är att hitta den som har med sig en attentatsavsikt, säger Sirpa Franzén.
Hur spanar Säpo på exempelvis Facebook?

– Vi har en närvaro på sociala medier och tittar både på medierapportering och öppna källor, men har också en rad andra sätt att skaffa information som vi behöver. Vi samarbetar mycket med andra säkerhetstjänster. Vårt arbete utgår hela tiden utifrån om det finns misstanke om brott eller misstanke om att personer reser till al-Qaidainspirerade grupper.

Inte olagligt

En stor grupp personer delar, hyllar och sprider länkar om IS framfart, ofta med positiva ordalag. Att uttrycka en åsikt är inte olagligt, och Säpo utreder inte hur pass brett det generella stödet för IS kan vara bland personer i Sverige.

Däremot kan man konstatera att IS är den våldsbejakande islamistiska grupp som just nu får flest anhängare.

– Det här 80-talet personer som är bekräftade fall av resor till al-Qaidainspirerade grupper har rest till olika platser. Men av de som är på plats just nu har de flesta anslutit sig till IS, säger Sirpa Franzén.