AFTONBLADET AVSLÖJAR: Försvarets helikopter fick inte släcka

1 av 42
NYHETER

Flygvapnets helikopter landade vid storbranden bara timmar efter det första larmet.

Men helikopterteamet fick inte hjälpa till med släckningsarbetet – på grund av arbetstidsregler.

– Det är klart att det hade gjort skillnad, säger brandingenjör Fredrik Eriksson.

Helikoptern, en superpuma från Norrbottens flygflottilj, F21, landade intill brandplatsen utanför Sala på eftermiddagen den 31 juli.

Besättningen hade bekämpat en brand i Linköping och på vägen hem mot Luleå såg de ännu en brand.

Senare skulle den utveckla sig till en av de mest omfattande bränderna i svensk historia.

Men då var den begränsad till ett område på kanske en kilometer gånger ett par hundra meter.

Fick inte jobba

Fredrik Eriksson var räddningsledare på plats och helikoptern kom som en skänk från ovan.

– Den landade bredvid oss och de frågade om vi ville ha hjälp och det ville vi förstås, säger han till Aftonbladet.

Men så enkelt gick det inte - räddningsledaren var först tvungen att få klartecken från ansvariga på Försvarsmakten.

– Jag jagade och fick först nummer till en helikopterdivision och de sa att det var militärområde Mitt och då ringde jag till vakthavande befäl där och han sa att det är vakthavande befäl på Försvarsmakten, berättar Fredrik Eriksson.

Så småningom kom beskedet - besättningen fick på grund av arbetstidsregler inte jobba.

"Finns ju risker"

Helikoptern, som var fullt utrustad för brandbekämpning, hade kunnat göra stor nytta.

– Det är klart att det hade gjort skillnad. Men om det sen hade gjort att det inte hade blivit en jättestor brand, det vet jag inte, säger Fredrik Eriksson.

Kent Tuoremaa är chef för helikopterdivisionen på F21 där den aktuella helikoptern har sin bas:

– Jag vet att de åkte förbi den här platsen när de kom från Linköpingsbranden. Men jag var inte med där.

Enligt uppgift ska besättningen ha jobbat sedan klockan tre på morgonen när de kom till brandplatsen utanför Sala på eftermiddagen.

Det var vakthavande befäl på Försvarsmakten som stoppade besättningen från att hjälpa till.

– Det finns ju reglerat i regelverk hur länge de får jobba. Det finns ju risker med att flyga för länge, säger Kent Tuoremaa.

"Hade inte mycket tid kvar"

Från det att besättningen inställer sig för en flygning får de maximalt jobba i 14 timmar.

– Under en pågående insats får man förlänga tiden med ytterligare två timmar till 16 timmar, men utöver detta finns det inga nödlägen.

När den aktuella helikoptern anlände hade besättningen jobbat i åtminstone 12 timmar.

– De hade inte mycket tid kvar, säger Kent Tuoremaa.

Först på morgonen dagen efter fick brandbekämparna hjälp av försvarets helikoptrar - men då hade branden spridit sig norrut och var betydligt större.