Nordkorea blåste Sverige på miljarder

Kim Il Sung betalade aldrig skulden

1 av 2 | Foto: THOMAS ERIKSSON
Två Volvobilar från sjuttiotalet står parkerade i Pyongyang.
NYHETER

Nordkorea beställde tusen Volvo-bilar av Sverige på 1970-talet – men betalade aldrig för en enda.

I dag rullar de klassiska Volvo 144:orna fortfarande på Pyongyangs gator.

Samtidigt växer miljardskulden till det svenska folket.

Den amerikanska tidsskriften Newsweek beskriver det som ett av århundradets märkligaste politiska tvist: Nordkoreas Kim Il Sungs svindel på 1000 Volvo-bilar.

Efter 40 år har landet inte betalat en enda krona till Sverige för bilarna som den dåvarande Nordkorea-ledaren beställde på 1970-talet.

Miljardskuld

Frågan är om nuvarande diktatorn Kim Jong Un någonsin kommer betala notan som idag, inklusive ränta, ligger på över 2,6 miljarder kronor.

– Vi skickar en påminnelse varje halvår, men det är ju som bekant: Nordkorea uppfyller inte sin del av avtalet, säger Stefan Karlsson, chefanalytiker på Exportkreditnämnden (EKN), till Newsweek.

Ordern: 1000 lyxbilar

Nordkorea har mest gjort sig känt för att utmana världsfreden genom kärnvapenhot, men på 1970-talet var relationerna med Sverige annorlunda.

Under en svensk-koreansk mässa i Pyonyang 1974 fastnade Kim Il Sung för svensk ingenjörskonst. Då fick Volvo en order på 1000 bilar av modellen 144. Men den nordkoreanska regimen hade inte för avsikt att betala för importvarorna. Kim Il Sung var nämligen pank – och affären gick fruktansvärt snett.

– Många blev förblindade av Nordkoreas då imponerande tillväxt och folk tävlade om att få komma dit först, och Sverige skulle vara det första landet som tog del av marknaden, säger Lovisa Lamm Nordenskiöld, författaren till boken "Ambassaden i paradiset", till Newsweek.

Förutom Volvo-bilarna köpte Kim Il Sung även fartygsutrustning från Asea och gruvmaskiner från Copco. Samtliga bolag var då försäkrade, varpå fordringarna gick över till svenska staten.

Skuldberget växer

Resultatet blev den största fordran som Sverige har på ett enskilt land. Samtidigt växter räntekostnaden från 1970-talet, och varje år stiger Nordkoreas skuld till Sverige med tiotals miljoner kronor, enligt SvD Näringsliv.

Volvo-bilarna av modellen 144 rullar idag på gatorna i ett av världens fattigaste länder, även om samtliga bilar ägs av staten. Det kunde Aftonbladets reporter Thomas Eriksson bevittna när han besökte Nordkorea i våras.

ARTIKELN HANDLAR OM

Nordkorea

Volvo

Motor