Allt fler dödas identiteter kapas

Bedrägerierna ökar

Foto: Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
Anders Olofsson, kommissarie vid polisens nationella center mot bedrägeri.
NYHETER

Inte ens de döda lämnas i fred för bedragare som specialiserat sig på att kapa andras identiteter.

De beställer exempelvis varor i den dödes namn innan dödsfallet hunnit bli registrerat.

– Det finns ett hundratal fall i Stockholm och ytterligare ett hundratal i övriga Sverige, säger Anders Olofsson, kommissarie vid Polisens nationella center mot bedrägerier.

Exakt hur bedragarna går till väga vill Anders Olofsson inte gå in på, eller hur de får fram uppgifterna om döda så snabbt.

– Vi har en del teorier, det är någonting vi ha funderat väldigt mycket på, säger han.

– Men man utnyttjar det faktum att det är avlidna och man gör det väldigt snabbt. Det kanske inte bara finns ett svar, man kanske går tillväga på olika sätt på olika håll.

– Hur som helst är det ganska osmakligt. Man utnyttjar en person som inte kommer att protestera och de anhöriga, dödsboet om man kallar det så, har ju fullt upp med andra saker. Och det kan göra att man hinner begå en hel del bedrägerier innan det uppmärksammas.

Dubbel sorg

För dem som drabbas blir det ofta extra tungt, känslomässigt.

– Inte nog med sorgen över någon anhörig som har avlidit, utan då kommer det här brottet ovanpå det, att någon begått brott mot deras anhörige.

I en del fall har bedragare utnyttjat personer direkt efter att dödsannonsen varit i tidningen.

Men i många fall har tillslagen skett tidigare än så. Polisen utesluter inte att det i en del fall funnits insiders på vårdinrättningar.

Rent hypotetiskt kan informationen komma från flera olika håll:

– Det är transporter av avlidna, det är folkbokföringen, skattemyndigheten och så vidare. Än så länge har jag inte något svar på hur man fått fram uppgifterna.

Bedrägerierna ökar

Anders Olofsson betecknar det hela som "ett modus som har spridit sig" bland flera nya förövare.

Grovt sett rör det sig om ett par hundra ärenden i hela landet det senaste året.

– I de ärenden jag har sett är det oftast varor man har beställt. Man beställer från firmor som har en säkerhetsnivå som är lite lägre.

I flera fall beställs varorna till en annan adress än fakturaadressen, den dödes adress.

– Ofta är det ganska unga personer som hämtar ut varorna, och det tycker jag är märkligt eftersom de som avlidit ofta är äldre. Det går ju inte för en 15–20-åring att komma och föreställa en 80-åring!

Dålig kontroll

– Ofta är det så dåligt på utlämningställena att man inte tittar ordentligt på den man lämnar ut varor till. Man tar legitimationen, drar streckkoden och sedan är det bra. Man tar bara in det i systemet på ett så enkelt sätt som möjligt.

Det vanligaste är att bedrägerierna som mest rör sig om några tusenlappar.

– Det är skor och kläder och sådant man beställer, säger Anders Olofsson som också säger att det är svårt att helt skydda sig.

– Har man ett dödsbo gäller det att i alla fall ha koll på posten så att man stoppars sådant här så tidigt som möjligt.