Succé för Lajkat.se - tredje störst i mobilen

NYHETER

Aftonbladet.

Expressen.

Sedan Lajkat.se.

På en månad har Schibsteds nya viralsatsning blivit tredje störst i mobilen.

– Vi utgår från att unga svenskar vill underhållas, oavsett om det är journalistik eller humor, säger Ehsan Fadakar, debatt- och sociala medierchef på Aftonbladet och ansvarig utgivare på Lajkat.

Ehsan Fadakar och Erik Carlsson.

Med inspiration från amerikanska Buzzfeed och Upworthy lanserades Lajkat.se för drygt en månad sedan.

Bakom satsningen står Ehsan Fadakar, debatt- och sociala medierchef på Aftonbladet, och Erik Carlsson, som ansvarar för innehållet.

Och på bara några veckor har sajten gjort succé.

Yngre läsare

Enligt Kia Index är Lajkat.se nu tredje störst i mobilen - alla kategorier.

– Jag fick idén i mars medan jag höll på med en lång text om hur sociala medier förändrar journalistiken. Sen gick det väldigt snabbt. Min chef tog rätt beslut kan vi konstatera i dag, säger Ehsan Fadakar. 

Framförallt är det yngre läsare mellan 18 och 24 år som tagit sajten till sina hjärtan, berättar han.

– De är kärnan i vår målgrupp. Vi utgår från att unga svenskar vill underhållas, oavsett om det är journalistik eller humor. Våra besökare tycker att vårt innehåll är väldigt bra. Och vi är medvetna om att vår målgrupp har sociala medier som startsida i dag. Förstår man hur sociala medier egentligen fungerar så är man halvvägs framme.

Underhållande journalistik

Är Lajkat underhållning eller journalistik?

– Det är både och. Lajkat är en underhållningssajt i första hand, även om vi ibland gör journalistik. Journalistik kan vara underhållande. En bra story är som en bra bok. En rolig lista är som att se på sin favoritserie på datorn. Det är de gånger vi lyckats kombinera de två som vi har fått våra virala succéer.

Hur ser framtiden ut? 

– Just nu ser den väldigt ljus ut. Lajkat är väldigt omtyckt och vi har otroligt lojala läsare. Många försöker kopiera vårt framgångsrecept, så vi måste jobba ännu smartare och hårdare för att behålla vår publik. Men både jag och Erik är medvetna om att allt går väldigt fort. Det gäller att hänga med. 

ARTIKELN HANDLAR OM