Coop varnar för sms-bluff

Och Skatteverket har inte skickat ut mejl om skatteåterbäring

1 av 2
NYHETER

Sms:et säger sig ha Coop som avsändare, men är ett bedrägeri.

Mottagarna uppmanas att följa en länk för att få chansen att vinna 8000 kronor.

– Jag vågade inte klicka på den, jag vill inte få en faktura på miljoner, säger Noor Badawi, som fick sms:et i morse.

Under fredagen fick flera personer också mejl i vilka tusentals kronor i skatteåterbäring utlovades.

Noor Bawadi, 21, är inte ens medlem i Coop och blev därför förbryllad när hon fick sms:et.

– Först trodde jag att det var äkta, men sen tänkte jag att det verkade konstigt. Jag vågade inte klicka på länken, jag vill inte få en faktura på miljoner, säger hon.

”Coop finalen: Stor vinstchans på 8 000 kronor”, lyder meddelandet, med en uppmaning om att klicka på en länk för att delta i tävlingen.

Företagets kommunikationschef Kristofer Myrevik säger att Coop inte har någonting med det hela att göra och uppmanar människor att inte klicka på länken.

– I värsta fall kan det leda till att andra kan stjäla kontakt- eller personuppgifter, säger han.

Använd det sunda förnuftet

Enligt Kristofer Myrevik är det inte första gången som Coop råkar ut för bluffmakare som använder deras namn.

– Det går lite i vågor. Från tid till annan så kommer det sms eller mejl som säger sig komma från Coop. Vi beklagar verkligen när detta sker och tar det vidare till våra jurister, säger han.

Men att komma åt sådana här bedrägerier är svårt juridiskt, menar Kristofer Myrevik.

Det bästa sättet att skydda sig är därför att uppmana människor att använda sitt sunda förnuft.

– Man får tänka efter. Är det här logiskt? Har jag varit med i någon tävling? Har man inte varit det så kan man inte vinna någonting.

Återbäringsbluff via mejl

Under fredagen mottog flera personer ett mejl som såg ut att komma från Skatteverket och i vilket tusentals kronor utlovas i skatteåterbäring.

När Daniel Tingsjö, 35, vaknade på fredagsmorgonen hade han fått ett mejl från Skatteverket som förvånade honom.

– Det stod att jag enligt de årliga beräkningarna skulle få tillbaka 6100 kronor på skatten och att jag skulle följa länken i mejlet för att fylla i mina uppgifter, säger han.

Även i detta fall handlar det dock om en bluff.

– Vi skickar aldrig ut begäran om att få kontouppgifter på mejl, säger Marie Berg, säkerhetshandläggare på Skatteverket.

”Jättesvårt att skydda sig”

Daniel Tingsjö misstänkte direkt att det var något skumt med mejlet.

– Jag vet att jag inte ska få tillbaka några 6100 kronor så jag tyckte det var konstigt. Jag vågade därför inte klicka på länken.

Marie Berg uppmanar alla som får mejlet att inte klicka sig vidare. Istället ska man radera det och sedan kontakta polisen.

– Vi råder de som får det att polisanmäla för det är ju ett bedrägeriförsök.

Ni har råkat ut för liknande bluffar tidigare. Går det att skydda sig?

– Nej, det är jättesvårt. Vi har gjort polisanmälningar genom åren, men de har inte lett någonstans, säger Marie Berg.

"Mörkertalet är abnormt"

Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericenter, håller med Kristofer Myrevik om att sunt förnuft är det bästa försvaret. Brott av den här typen är så vanliga att det krävs att människor kan skydda sig själva.

– Det finns inget seriöst företag eller myndighet som ber om dina kontouppgifter på mejl, säger han och fortsätter:

– Mörkertalet är abnormt. Vi talar om flera, flera tusen procent, säger han.

Och även om många är kloka nog att radera bluff-sms:en så är bluffarna lönsamma.

– Det räcker ju att någon promille går på det här för att man ska kunna tjäna pengar på den här typen av bluffar, säger Jan Olsson.

Och att några går på bluffen från just Skatteverket kan han förstå.

– Skatteverket är ju en trygghetssignal i sig. Många resonerar så att det är helt naturligt att man ska få pengar från dem och lämnar därför ut sina uppgifter, säger Jan Olsson.

”Allt mer sofistikerade”

Datasäkerhetsexperten Anders Nilsson på Eurosecure menar att det nästan uteslutande handlar om att bluffmakarna vill komma över kontokortsuppgifter.

– Det räcker ofta med att en person går på det här för att det ska bli lönsamt. Att skicka ut sms eller mejl kostar inte mycket.

Han menar att bluffarna blivit allt mer sofistikerade.

– Vi har sett en ökning av bluffar där man först uppmanas fylla i frågor i en undersökning. Man är mer benägen att lämna ut kortuppgifter efter att man fyllt i flera sidor av frågor, säger Anders Nilsson.

Enligt Jan Olsson har bluffarna inte sitt ursprung i Sverige.

– Ofta är det utländska ligor som ligger bakom bedrägerierna och de är väldigt svåra att få tag på. Jag känner inte till en enda anmälan av den här typen som gått till åtal i Sverige.

ARTIKELN HANDLAR OM