Miljonlast hotas av oväder

1 av 8 | Foto: GETTY
Höegh Osaka.
NYHETER

Lastfartyget Höegh Osaka ligger fortfarande strandat utanför Southampton.

Ombord finns 1400 lyxbilar.

Nu hotas den dyrbara lasten av ett oväder som är på väg in över England.

25 besättningsmän hamnade i vattnet när det Singaporeregistrerade norska bilfraktfartyget Höegh Osaka gick på grund i lördags.
Vad som först såg ut som en olycka visade sig dock vara en medveten manöver av kaptenen. Fartyget var nära att kapsejsa på väg ut mot öppet hav, men besättningen lyckades undvika en större katastof genom att medvetet grundstöta det mellan engelska Southampton och Isle of Wight.

Värde: 420 miljoner

Ombord finns omkring 1400 lyxbilar av märkena Jaguar, Land Rover, Mini och Rolls Royce Wraith.

Det totala värdet bedöms vara drygt 35 miljoner pund, motsvarande 420 miljoner kronor.

Vilka skador bilarna har fått är oklart och enligt räddningsledningen vet man inte hur de är placerade i fartyget.

Under helgen har ett stort räddningspådrag arbetat med bärgningsarbetet. Experter har varit ombord på fartyget och bedömer att det kommer ta lång tid innan man kan räta upp det igen.

– Det finns ingen snabb lösning. Det kommer ta tid att bedöma läget och ställa samman en plan innan vi kan ta henne till hamn igen, säger Hugh Shaw vid det engelska transportministeriet, till tidningen Daily Echo.

Enligt Shaw kan det bli aktuellt att avlägsna en del av lasten innan arbetet med att räta upp Höegh Osaka påbörjas.

– Med stor sannolikhet har lasten flyttat på sig. Vi måste veta var den befinner sig för att beräkna tyngden, säger han.

Starka vindar i området

Nu hotas dessutom både lasten och fartyget av ett annalkande oväder.

Enligt meteorologer som The Telegraph har pratat med väntas hårt väder dra in över området de kommande dagarna, med vindstyrkor upp till 22 meter per sekund.

– Vädret ser bra ut fram till onsdag. Vi ska försöka göra så många av de nödvändiga bedömningarna innan dess. Om vädret försämras kommer vi behöva ha bärgningsfartyg på plats dygnet runt för att stödja upp fartyget, säger Hugh Shaw.

ARTIKELN HANDLAR OM