Kunde inte larma SOS - hus brann ner

Foto: Kustbevakningen
Huset brann ner till grunden.
NYHETER

I söndags skadades en kvinna efter en omfattande husbrand på Svartlöga i Stockholms skärgård.

Men de boende kunde inte larma räddningstjänsten: mobiltelefonin fungerar inte på ön och Telia har grävt av kabeln för fast telefoni.

– Vi måste kunna lita på att det fungerar, det borde Telia vara medvetna om, säger Kajsa Althén, ordförande i Svartlögaföreningen.

Ingen mobiltäckning - och ingen fast telefoni.

På ön Svartlöga i Stockholms skärgård är boende och tillfälliga gäster helt avskurna från omvärlden sedan i början av december.

Då grävde Telia av en sjökabel i samband med ett underhållsarbete.

En katastrof - när olyckan väl var framme.

I söndags brann ett av husen på ön ner till grunden och räddningsarbetet försenades rejält av bristen på kommunikation, vilket Dagens Nyheter tidigare rapporterat om.

En granne lyckades ta sig upp på en höjd och få en kort stunds täckning för att larma både räddningstjänst och kustbevakning.

– Som tur är klarade sig de som var i huset utan svårare personskador. De var rådiga och lyckades ta sig ut, säger, säger Kajsa Althén, ordförande i Svartlögaföreningen.

"För lång tid"

En kvinna skadades lindrigt och fick föras till sjukhus - och olyckan har nu fått Svartlögaborna att ryta till ordenligt.

Under högsäsong finns runt 400 personer på ön. Under jul- och nyårshelgerna var 15 familjer på plats.

– Det här öarna har varken el, vägar, vatten eller avlopp. När man åker ut eldar man med ved och är beroende av sterinljus. Jul- och nyår är verkligen en period då man måste ha hög säkerhet och att Telia då inte prioriterar att få ordning på telefonerna är en ren säkerhetsrisk, säger Kajsa Althén.

Hon påpekar att människorna på ön är vana vid att mobiltelefonin inte fungerar och att den fasta linan krånglar ibland.

– Vi är vana vid avbrott, det är inga konstigheter. Men att Telia inte ordnar det här på tre veckor, innan julafton, är för lång tid. De försökte förhala det så länge det gick för att hålla sina egna kostnader nere. Vi måste kunna lita på att det fungerar, det borde Telia vara medvetna om, säger Kajsa Althén.

Telia ber om ursäkt

Från Telias sida beklagar man det inträffade.

Felet inträffade i samband med ett planerat arbete.

– Det är vi som levererar el till ön för att kunna driva telefonin. I samband med detta var vi tvungna att flytta på kablar och då skedde något med elförsörjningen. Vår entreprenör lyckades inte åtgärda felet, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Enligt honom fick man information från Norrtälje kommun om att endast ett fåtal människor berördes av felet.

– Varför vi inte har fångat upp att fler skulle beröras under jul och nyår vet jag inte. Såhär i efterhand är det klart att det hade varit bra om vi fått igång en reservkraft under den här perioden, säger Hans G Larsson.

Felet ska, enligt Telia, vara åtgärdat på fredag.

– Elbolaget säger att de ska kunna komma efter helgen för att se var problemet ligger. Om det inte fungerar så kommer vi så klart att titta på möjligheterna med reservel. Men det hade varit bättre om vi hade gjort det innan jul- och nyårshelgerna, säger Hans G Nilsson.

ARTIKELN HANDLAR OM