Varningssignaler tjöt innan Air Asia-krasch

1 av 14
NYHETER

Air Asia flight QZ8501 steg onormalt kraftigt innan det kraschade i havet.

På inspelningar från cockpit tjuter flera larm under de sista minuterna innan olyckan.

– Alarmen tjöt och i bakgrunden var de upptagna med att försöka få ordning, säger en haveriutredare som pratat med AFP med villkoret att hen får vara anonym.

Flygplanet från Air Asia var på väg från Surabaya i Indonesien till Singapore den 28 december när det kraschade ned i Javasjön under ett stormoväder. Indonesiens transportminister har tidigare sagt att planet steg allt för snabbt och att det ledde till överstegring. Teorin är att piloterna valde att stiga när de flög in i ett oväder på lägre höjd.

Under en hearing i landets parlament förklarade han att jetplanet steg med en hastighet på 6000 fot (1828 meter) per minut

– Det är osannolikt att ens ett stridsplan skulle öka sin flyghöjd med en sådan hastighet, säger Ignasius Jonan.

”Alarmen tjöt”

Förra veckan bärgades de två färdskrivarna och nu berättar en av haveriutredarna vad som hörs på den som spelar in ljud från planets cockpit.

Flera larmsignaler tjuter på ljudinspelningen för de sista minuterna då planet var i luften. Ett av larmen indikerar att planet överstegrar och riskerar att tappa sin lyftkraft, berättar utredaren för AFP.

– Alarmen tjöt och i bakgrunden var de upptagna med att försöka få ordning, säger hen och tilläger att larmen tjöt en längre tid.

På inspelningarna dränks piloternas röster av ljudet från larmen.

Dyker efter flygplanskropp

162 personer, passagerare och besättning, flög med QZ8501 när det störtade. Än så länge har bara 53 kroppar bärgats. Dykare har under en vecka kämpat mot hård sjö och starka strömmar för att nå huvuddelen av flygplanskroppen på havsbotten. Delen är lokaliserad och tros hysa merparten av kropparna som ännu inte bärgats. Tidigare har delar från flygplanet plockats upp.

Indonesiens kommitté för transportsäkerhet undersöker information från de båda färdskrivarna. Förutom ljudinspelningarna granskar man också informationen från den andra ”svarta lådan”. Den innehåller flygdata och man vill utröna om kraschen inträffade på grund av ett mänskligt eller maskinellt fel.

Släpper bara vissa detaljer

Man har efter att ha lyssnat på inspelningarna från cockpit uteslutit att det skulle ha rört sig om ett terrordåd.

På tisdag nästa vecka väntas kommitténs preliminära rapport om kraschen färdigställas. Rapporten kommer inte att publiceras i sin helhet, men medier kommer att få reda på vissa detaljer, säger chefen för kommittén Tatan Kurniadi.

ARTIKELN HANDLAR OM