Flygbranschen i kris: ”Låga priser är inte hållbart”

Flygexperten: De låga priserna är inte hållbara i längden

1 av 3
NYHETER

Extrem konkurrens har pressat flygbranschen.

Det är nu en bransch i kris.

Norwegian är bara ett av flera stora flygbolag som dras med förluster och desperat försöker rädda sin ekonomi.

– Det kostar mer att åka Arlanda Express från Centralstationen till Arlanda än vad det kostar att flyga till en destination i Europa. Det är såklart inte hållbart i längden, säger Christer Åström, journalist på tidningen Flygrevyn.

Han berättar att avregleringen av flygtrafiken i Europa på 90-talet är den bakomliggande orsaken till att flygbranschen är så hårt pressad som den är idag.

– Det innebar att de tidigare nationella bolagen fick konkurrens från mängder av uppstickare. Då kom lågprisbolagen och nu det finns ett överutbud av flygstolar.

200 nya flygplan

Lågprisbolagen har försökt kompensera sina låga priser genom att istället öka volymerna.

– Man ser till att så många som möjligt kan flyga när det är så pass billigt och beställer då flygplan på löpande band. Det är fantastiska siffror om man tittar på hur många flygplan som ska levereras framöver.

Norwegian är ett av flygbolagen som har beställt nya flygplan, berättar han.

– De har stora ekonomiska åtaganden framöver. Det har beställt 200 flygplan som börjar levereras och dessa ska givetvis betalas. Då ska man ha klart för sig att Norwegians ekonomiska läge är oerhört pressat med en brakförlust föra året.

Totalt gick bolaget back 1,6 miljarder förra året.

– Det var första gången på sju år man gick med en sådan förlust.

Tekniska problem

Just Norwegian är enligt Christer Åström ett speciellt bolag.

– Det har en lågprisprofil och är det enda bolaget som vågat satsa på långdistanstrafik och det har kostat väldigt mycket, på grund av problemen med Boeing 787 Dreamliner-planen.

Gång på gång har lågprisbolagets Dreamliner-plan drabbats av tekniska problem, med förseningar och inställda flygningar som följd.

– För att passagerarna ska kunna resa, har man hyrt in extra kapacitet från bland annat ett portugisiskt charterbolag och det har kostat cirka 300 miljoner kronor.

Frysta löner och sparbeting

Norwegian är långt ifrån ensamt om att vara drabbade av hård konkurrens, strejker och tekniska problem.

– Även de stora traditionella nätverksbolagen som SAS, Lufthansa och British Airways har det tufft. SAS var ju bara timmar från konkurs i november 2012. Då räddades bolaget av personalens uppoffringar i form av frysta löner, ändrade pensionsvillkor och semesterplanläggning. Men det räckte inte. De har ett sparbeting på över en miljard kronor.

Air France har tidigare drabbats av en strejk som visade sig bli mycket kostsam.

– Då varade strejken i fjorton dagar. Det ledde till en förlust för det redan hårt ekonomiskt pressade Air France på fyra miljarder kronor.

Skadade varumärket

Även Lufthansa har drabbats av strejk vid ett tiotal tillfällen

– Strejkerna varade inte så länge, kanske ett eller två dygn var och en. Men totalt gav de en förlust 2,4 miljarder kronor.

Men inte nog med det. Strejkerna skadade också flygbolagets varumärke.

– Det var ett av världens mest högrankade flygbolag, men efter det valde många av de fullbetalande affärsresenärerna andra alternativ. Då tappade man några av de viktigaste resenärerna.