AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås

Aftonbladets team avslöjar hur busschaufförerna slipper blåsa innan de kör

NYHETER

Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås.

Aftonbladet kan avslöja att en enda person blåser i alkolåsen för att starta alla tio bussar.

En timme senare kör busschaufförerna ut i trafiken utan alkoholkontroll.

Foto: LASSE ALLARD

Klockan är 04.03 när en anställd börjar göra i ordning de elva bussarna som står uppställda intill Stattenavägen i Hässleholm.

De startas genom att den anställda blåser i alkolåset som finns placerat till vänster om föraren.

Därefter startas bussen och blir stående på tomgång tills chauffören som ska köra kommer och kör i väg utan att den kontroll som alkolåsen syftar till genomförs.

Ingen blåser på nytt

När Aftonbladet blir vittne till proceduren som upprepas varje morgon tar det nästan en timme från att bussarna startas tills den första chauffören dyker upp.

Vi iakttar vad som händer men ingen chaufför blåser på nytt innan de kör i väg. Det bekräftas också av en person med mycket god insyn i verksamheten.

– Det finns ju en anledning till att alkolåsen införts och det är för säkerheten för förarna, passagerarna och alla andra trafikanter, säger personen som vill vara anonym.

– Med det här beteendet sätts ju hela den aspekten ur spel.

Det är Nettbuss AB som kör på entreprenad för Skånetrafiken i Lund och Hässleholm.

Krav på alkolås

I avtalet med Skånetrafiken krävs att bussarna är utrustade med alkolås.

Enligt Francisco Nobre som är Kommunals företrädare för trafikområdet i Skåne sparar Nettbuss in någon tusenlapp per dag på att inte ge chaufförerna själva möjlighet att varmköra sina bussar - och därmed också blåsa i gång dem.

– Det behövs ungefär en halvtimmes tomgångskörning på vintern och vi har omkring 180 kronor per timme med ob-tillägg, säger Francisco Nobre.

– Det är inte okej att man kan göra på det här sättet. Varje chaufför ska naturligtvis blåsa i sin egen buss.

Bestört

På Motormännens Helnykterhets Förbund blir man bestört över uppgifterna:

– Man måste naturligtvis välja system som inte tillåter några genvägar, säger Lars Olov Sjöström som är förbundets trafiksäkerhetschef.