Aftonbladet är Årets dagstidning

NYHETER

Aftonbladet har utsetts till Årets dagstidning av branschorganisation Tidningsutgivarna.

– Det känns som att vi fått ett kvitto och ett erkännande av flera års utveckling av Aftonbladet, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher.

Varje år utser branschorganisation Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med tidningen Medievärlden Årets dagstidning. Aftonbladet har i år varit nominerade tillsammans med Nyheter 24 och Expressen.

På torsdagskvällen, i samband med Mediedagarna i Göteborg, presenterades vinnaren och det blev Aftonbladet.

– Det känns som att vi fått ett kvitto och ett erkännande av flera års utveckling av Aftonbladet, därför är det extra roligt. Vår framgångsform är att alla jobbar hårt och att vi har väldigt, väldigt roligt. Det hemliga receptet är kulturen och kamratskapet, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher.

Varför prisas Aftonbladet?

– Vi får det för att Aftonbladet är den tidning som leder strukturomvandlingen som alla medier går igenom.

"Fortsätt ge oss en tuff match"

Vad har hänt det gångna året som gör att Aftonbladet tar hem priset just i år?

– Flera saker, det är vår satsning på tv där Aftonbladet lyckats göra journalistiken visuell. Det är också att vi varit så duktiga i nyhetsarbetet, att vi är snabbast och den mest engagerande nyhetskällan.

Årets Dagstidning är ett helhetspris. Juryn beaktar tidningens redaktionella arbete men även exempelvis det kommersiella och tekniska.

– Vi får också priset för vår satsning på att utveckla annonsaffärer. Även det nära samarbetet mellan skickliga IT-utvecklare och redaktionen. Det är en extremt viktig axel som vi gör bättre än våra konkurrenter, säger Jan Helin.

Vad vill du säga till konkurrenterna?

– Fortsätt att ge oss en tuff match, för det gör ni. Ni utmanar oss på olika sätt. Expressen genom att ha ett vasst nyhetsarbete och Nyheter24 genom att vara nytänkande, säger Jan Helin.

Vann ytterligare ett pris

Aftonbladet blev även vinnare i kategorin Årets marknadsorganisation. Priset går till den tidning som visat "kraft och kreativitet" i att utveckla försäljning eller arbetsformer.

– Vi har i grunden förändrat vårt sätt att arbeta på under 2014. Vi satsar stort och jobbar kontinuerligt med Plus, Svenska Hjältar, Rockbjörnen och Almedalen, säger Pär Ekroth, marknadschef på Aftonbladet.