Facket nobbar nytt Norwegian-förslag

Förhandlingarna har kört fast – Norwegian föreslår skiljenämnd

1 av 2 | Foto: TT
NYHETER

Över 150 000 passagerare har redan drabbats av den skandinaviska flygstrejken.

Nu tyder allt på att förhandlingarna mellan Norwegian och de norska pilotfacken har kört fast.

Norwegian föreslår att en frivillig skiljenämnd kommer fram till en lösning – men facket nobbar.

Nästan alla Norwegians inrikesflyg i Sverige och Norge, samt ett antal i Danmark, har varit inställda sedan i onsdags. Under förra veckan drabbades över 150 000 passagerare av strejken – och i dag beräknades ytterligare 25 000 drabbas.

När förhandlingarna återupptogs i dag föreslog Norwegian att en frivillig skiljenämnd ska tillsättas för att lösa konflikten åt dem. I så fall skulle samtliga stridsåtgärder upphöra direkt och de 700 piloter som är uttagna i strejk gå tillbaka till sina arbeten.

Men pilotfacket Parat avvisar förslaget, rapporterar NRK.

”Kan skada förhandlingarna”

I ett mejl till den norska nyhetsbyrån NTB skriver Paratchefen Hans-Erik Skjæggerud att han ställer sig ”oförstående” till förslaget från Norwegian.

– Vi sitter fortfarande i samtal med bolaget, och det här utspelet kan skada förhandlingarna som pågår, säger han.

Han poängterar att konflikten inte handlar om de anställdas löner.

– Konflikten kan därför inte lösas genom en skiljenämnd, säger Skjæggerud.

Knäckfrågan som återstår att lösa är piloternas krav på anställningstrygghet. Pilotfacket Parat kräver långsiktiga garantier, men Norwegians kollektivavtal ligger för närvarande på två år.

Kan bli brittiskt

Samtidigt skriver The Sunday Times att Norwegian ligger bakom det nya brittiska flygbolaget Westforce Aviation som bildades i december förra året. Och enligt tidningen kan Norwegians plan vara att snart flyga under brittisk flagg.

De strejkande piloterna befarar att Norwegians utländska dotterbolag ska användas för att ta över den norska besättningens jobb. Sunday Times källor uppger att bolaget i och med upplägget kan få möjlighet att använda sig av de avtalsvillkor som förhandlats mellan brittisk och amerikansk luftfart.