Norska taktiken som sätter dit svenska fartsyndare

Foto: GUNNAR LUNDMARK/TT
NYHETER

Var tredje fortkörare vid vissa norska fartkameror är en svensk.

Orsaken kan vara att i grannlandet funkar det inte att ögontjänarbromsa.

– Norge mäter medelhastigheten mellan två kameror, säger trafikpolisen Hans Hjertonsson till GP.

Fartkamerorna på E18 söder och öster om Oslo fångar mängder med svenskar som är för tungfotade på gasen. Vid vissa fartkameror i vårt grannland är var tredje fartsyndande bilist en svensk, skriver Göteborgs-Posten.

Vid Svartskog i riktning mot Oslo var 1 099 av 3 907 bötfällda från Sverige.

Sträckmätning

Hans Hjertonsson, polisinspektör på trafiksektionen i region Väst, säger till GP att han inte vet om svenskar kör snabbare i Norge eller om de ens tänker på att det även där finns fartkameror.

Sedan avslöjar han vad som kan vara en bidragande orsak till den svenska fartsynden:

– Kanske vet de inte heller att man på flera ställen i Norge mäter medelhastigheten mellan två kameror, inte bara vid kamerorna, säger han till GP.

Metoden som kallas sträckmätning innebär att en bild tas när bilen passerar en kamera och en till när fordonet åker förbi nästa. Sedan räknas en medelhastighet mellan de olika punkterna ut.

Höga böter - och fängelse

Det innebär att det inte funkar att ögontjänarbromsa, det vill säga bromsa in vid kameran för att sedan gasa på igen.

Är medelhastigheten högre än den tillåtna på sträckan väntar böter. Och det kan bli rejält kostsamt.

Högsta boten ligger på 10 000 norska kronor. Även fängelse finns med i straffskalan, skriver GP.

Även i Sverige har det talats om att använda sträckmätning, men hittills har metoden valts bort på svenska vägar.

ARTIKELN HANDLAR OM