Kraschade planet var 24 år gammalt

Stoppades på grund av tekniskt fel

1 av 65
NYHETER

Kraschade flyg 4U9525 skulle fylla 25 år.

– Det är relativt gammalt, men om man underhåller ett flygplan väl kan det bli 30 till 40 år gammalt, säger flygexperten Jan Ohlsson.

I måndags stoppades det i timmar på grund av tekniskt fel.

Olycksplanet var en Airbus 320, ett av de vanligaste passagerarflygplanen i världen och populärt bland lågprisbolag.

Flygexperten Jan Ohlsson tror inte att planet skulle flyga många år till innan det plockats till reservdelar och skrotats. Men det finns värre exempel:

– Iran flyger omkring med 35 år gamla flygplan. Där kan man undra om de använder piratreservdelar. Men USA har också gamla flygplan, säger Jan Ohlsson.

Äldre än SAS

Jämfört med flygbolag i Skandinavien är 24 år gammalt för ett flygplan.

– Norwegian har en väldigt ung flotta, många plan är under tio år. SAS flotta är lite äldre men de har lyckats bli av med de äldsta och har väl ett snitt på elva-tolv år. Dock har man plan som är äldre än så, säger Jan Ohlsson.

För ett drygt år sedan ägde SAS 6 och leasade 18 plan ur 320-familjen, enligt TT.

"Inte farligare för att det är äldre"

Airbus 320 lanserades 1988 och detta plan togs i bruk 1990. Jan Ohlsson säger att den stora skillnaden mellan gamla och nya plan är inte säkerheten, utan bränsleförbrukningen och underhållskostnaderna.

– Det handlar nog inte om underhållet. Alla kan göra misstag, men det är inte det första man tänker på. Planet är inte farligare för att det är äldre, ibland kan det vara tvärt om, säger han.

Enligt Jan Ohlsson har Lufthansa välkänt bra underhåll av sina plan, så han skulle bli förvånad om det visar sig att det legat bakom olyckan. Att planet flyttat över till Lufthansas lågprisbolag Germanwings för ett år sedan tror han inte haft så stor påverkan.

– På den här individen ser man att det inte råkat ut för något under sin livstid. Förr har man reparerat flygplan som sedan fått fel igen, men det händer väldigt sällan. Det finns inget utrymme för sprickor eller rost för de kontrolleras så hårt, säger Jan Ohlsson.

Stoppat för tekniskt fel

Planet klarade rutinkontrollen i måndags. Däremot blev det stående i timmar efter ett tekniskt fel på luckan till noshjulet, enligt tyska Der Spiegel.

"Felet åtgärdades fullständigt och flyget var tillbaka i normal trafik klockan 10 på måndagen", säger en talesperson för Lufthansa enligt tidningen.

Den senaste "C-checken" ska ha genomförts av Lufthansa 2013. Det tar flera veckor då hela planet i princip plockas isär och inspekteras.