Arbetet en kamp mot klockan

1 av 64 | Foto: Lotte Fernvall
Bergsguiden Jean-Louis Bietrix, 62, var först på plats.
NYHETER

SEYNE LES ALPES/ Vernet. Myndigheterna har nu börjat frakta ner kvarlevorna av offren från flygtragedin.

Arbetet är en kamp mot klockan – och vädret. 

– Ett kraftigt snöfall kan stoppa arbetet i veckor framöver, säger bergsguiden Jean-Louis Bietrix som var en av de första på olycksplatsen.

Ett tiotal helikoptrar utgår från byarna Seyne Les Alpes och Les Verdette och flyger fram och tillbaka till haveriområdet.

Aftonbladets team kunde under onsdagen ta sig till fots nästan hela vägen fram till olycksplatsen. Terrängen är extremt svårtillgänglig med höga stup och isiga passager, vilket försvårar arbetet med att bärga vrakdelar och ta hand om kvarlevorna efter de döda. Att bara ta sig 100 meter till fots kan ta över en timme. 

Arbetar i skift

Flera hundra personer arbetar nu i skift i den smala dalgången där A320 kraschade i tisdags förmiddag. 

Helikoptrar för personaltransporter kan landa längst ner i dalen, men därifrån sträcker sig haveriområdet omkring en kilometer upp längs den branta sluttningen. De flesta som deltar i insatsen måste gå upp längs berget till fots. Bara några specialutbildade team kan fira ner sig från mindre helikoptrar högre upp på branten. 

Hela området fotograferas från luften innan kroppar och föremål lyfts bort, detta för att underlätta en rekonstruktion av händelseförloppet. 

Allt arbete sker under stor tidspress.

”Svåra förhållanden”

Högre upp i bergsmassivet började snön att falla under onsdagseftermiddagen och för varje timme ökar oron för att snöovädret ska slå till även över haveriplatsen. 

– Förhållandena är svåra nog som de är, men om det kommer 30 centimeter snö kan det här försenas i veckor, säger bergsguiden Jean-Louis Bietrix, 62. 

Han tillhör de mest rutinerade bergsguiderna i området och var den som ledde den första räddningsstyrkan till platsen. Han är fortfarande chockad över synen som mötte honom när han kom fram efter mer än två timmars fotvandring. 

– Det fanns ingenting kvar förutom två stora delar av flygplanet, säger han. 

– Det är helt obegripligt. 150 personer, men jag kunde inte se en enda.

Mobilt fältsjukhus

Under onsdagen meddelade franska myndigheter att de börjat frakta ner kvarlevorna efter de döda. De flygs ned med helikoptrar och lastas sedan in i speciella bilar för att sedan transporteras till identifiering i ett mobilt fältsjukhus i Seyne Les Alpes. 

Där återstår för en grupp rättsläkare, läkare och tandläkare att med hjälp av DNA-prover och tandkort identifiera kropparna.