Expertens tre teorier om flygkraschen

Jan Ohlsson: Piloten kan ha begått självmord och mord

1 av 64
NYHETER

150 människor omkom i kraschen. Kvar av Germanwings flight 9525 finns bara spillror. Nu undrar alla vad som kan ha orsakat den fasansfulla olyckan.

Flygplanets svarta låda avslöjar att den ena piloten var utelåst från cockpit vid kraschen.

Enligt flygexperten Jan Ohlsson finns tre möjliga förklaringar till kraschen.

Foto: Insiderplus.se
Flygexperten Jan Ohlsson

– Den första förklaringen är sjukdom. Det är trots allt vanligt. Varje månad förekommer fall där flygplan tvingats landa med en pilot för att den andre piloten har slagits ut av allt från maginfluensa till hjärtinfarkt.

Enligt Jan Ohlsson, chefredaktör på Insider Plus, räcker den förklaringen troligtvis inte.

– Planet borde ha varit satt på autopilot när den ene piloten lämnar cockpit. Även om den kvarvarande piloten dör och trillar med pannan före på styrreglaget, skulle planet ändå inte vända ner nosen då.

Datorn kan ha låst sig

Ett annat tänkbart scenario är att flygplanets dator kan ha låst sig.

– I det läget hjälper det inte att dra i spaken, planet fortsätter ändå att sjunka.

Men enligt Jan Ohlsson är det inte heller en helt rimlig förklaring.

– Då måste man stänga av hela datorsystemet och det behövs nästan två till det. Då borde piloten ha tryckt på knappen och släppt in sin kollega och det hände ju bevisligen inte.

Mord och självmord

Det tredje scenariot som inte går att utesluta är att piloten som var kvar i cockpit kan ha begått ett så kallat utvidgat självmord.

– Piloten kan ha begått självmord och mord genom att medvetet sänka nosen. Det har hänt fem sådana fall i modern tid. 2013 var det ett fall i Botswana där en pilot med 27 passagerare ombord gjorde just det.

Fortfarande saknas minneskortet i den andra svarta lådan från Germanwings flight 9525. Minneskortet är det som i detalj kan visa vad som skett i cockpit. I fallet Botswana visade just minneskortet att kaptenen valde att begå självmord genom att störta flygplanet och då ta med sig samtliga passagerare in i döden, berättar Jan Ohlsson.

Mystik kring piloterna

Det är fortfarande inte känt för allmänheten vilka piloterna var ombord på flygplanet.

– Det är väldigt mystisk är att man inte har publicerat namnen på besättningen. Det tyder på att någonting är föremål för funderingar. Man har offentliggjort vilka passagerarna var och normalt publicerar man namnen även på besättningen.

Enligt Jan Ohlsson finns det ingen känd anledning till att man inte skulle kunna släppa deras identitet.

– Om det inte är så att man vet att det är något där som inte är bra, något i piloternas bakgrund. Det kan handla om spekulationer kring terrorism, depression, psykisk instabilitet, klagomål på piloten eller att någon av dem har förlorat sin befattning. Någonting är det som man inte vill berätta.

Vindrutan kan ha spruckit

Det förekommer spekulationer i bland annat Daily Mail kring om vindrutan kan ha spruckit och orsakat olyckan.

Är det en möjlig förklaring?

– Då hade det uppstått en dekompression och saker kan då sugas ut ur cockpit, men inte piloten som ju är fastspänd. Han kan däremot skadas. Men frågan är varför planet vänder nedåt. Det borde ju gå på autopilot när den andra piloten inte är där och även om balansen ändras, är jag inte säker på följden. Oavsett det borde det höras i ljudupptagningen. Det borde uppstå ett högt brus.

GRAFIK: Så störtade planet