Dörren skulle skydda passagerare – blev dödsfälla

1 av 70
NYHETER

De nya flygplansdörrarna skulle göra flygplanen säkrare.

Men nu verkar det som att den nya tekniken bidrog till 150 människors död.

På grund av den kunde Andreas Lubitz ostört styra flygplanet mot katastrofen.

De nya flygplansdörrarna är i hög grad en produkt av terrordåden den 11 september 2001.

För att försvåra för kapare att ta sig in i cockpit blev de säkrare dörrarna standard på i stort sett alla flygbolag och flygplanstyper.

I defaultläge är dörrarna låsta och kan bara öppnas inifrån cockpit.

Ett undantag finns: genom att trycka in en kod kan en upplåsningsprocess inledas. Funktionen är till för nödsituationer, till exempel ett scenario där båda piloter svimmat.

Piloterna kan neka inträde

Det förutsätter dock att ingen i cockpit avbryter processen.

– Om koden knappas in så tänds en lampa upp i cockpit och dörren öppnas inom 30 sekunder. Men om piloten i cockpit trycker på ”deny” så går det inte att göra någonting på tre minuter. Om man försöker igen efter tre minuter så kan man bara göra om samma sak igen, säger en erfaren pilot som Aftonbladet talat med.

Det är just vad åklagaren tror hände på Germanwingsflighten. Efter vad man tror var ett toalettbesök knackade kaptenen på för att få komma in igen. Knackningarna övergick i bankningar, som övergick i forceringsförsök. Men dörrarna, som enligt BBC ska tåla en granatexplosion, vek sig inte. Och Andreas Lubitz öppnade inte.

– Han vägrade att öppna dörren till cockpit. Han var iskall, sa inte någonting, säger den franske åklagaren Brice Robin.

Samtidigt ska planets autopilot manuellt ha ställts om från 38 000 fot till 96 fot. Något som kan förklara varför planet fortsatte dala ner mot sitt öde.

Norwegian ändrar rutinerna

De nya uppgifterna kring flygkraschen kommer troligen leda till en debatt om flygsäkerhet och pilotrutiner.

På torsdagseftermiddagen meddelade flygbolaget Norwegian att man ändrar sina rutiner.

– Vi förändrar våra procedurer direkt, det ska alltid vara två personer i cockpit, säger Gudmund Taraldsen flygchef på Norwegian Air Norway AS till VG.

SAS säger att man vill avvakta haverirapporten innan man vidtar åtgärder.