Mardrömsuppdraget: Hitta alla kroppar

1 av 7 | Foto: GRAFIK: PATRIK LINDVALL
NYHETER

Ett 40-tal vitklädda personer arbetar outtröttligt med att identifiera de omkomna från bergssidan i Seyne-les Alpes.

Flera hundra kroppsdelar har redan omhändertagits.

Hur mycket som fortfarande ligger kvar vet ingen.

Franska rättsmedicinska institutet leder sök- och identifieringsarbetet, men få av de anställda har någonsin varit med om något liknande. Institutets biträdande chef Patrick Touron säger till tyska Die Welt att arbetet är oerhört psykiskt påfrestande.

– Ibland behöver vi hjälp. Då finns psykologiska resurser, säger han.

Arbetet tar tid. Varje upphittad del måste dna-testas eller på annat sätt matchas mot någon av de omkomna personerna. I nuläget har mellan 400 och 600 kroppsdelar hittats. Hur många som ligger kvar på bergssluttningarna vet ingen.

”Vi gör allt”

Samtidigt som det är ett noggrant arbete vill utredarna vara så snabba som möjligt för de anhörigas skull.

– Vi gör allt för att alla familjer ska få tillbaka sin eller sina anhöriga, säger Touron.

Terrängen längs bergssluttningen är dessutom mycket oländig. Sökarbetet sker på omkring 2 000 meter höjd över havet och kan vara farligt för de som letar efter kroppsdelar.

– Det är både brant och halt, säger chefen för bergsräddarna i området, Olivier Cousin.

”Vill inte veta”

I går hölls en minnesceremoni i franska Digne-les-Bains. Många anhöriga till de omkomna har tagit sig till de franska Alperna för att ta farväl. Bland de som sökt sig till minnesstunden fanns spanske Juan Pardo som förlorade sin ex-fru, sin äldsta dotter och ett barnbarn i kraschen.

– Jag bryr mig inte om det var en olycka, eller vad som hände. Jag vill inte veta och jag är inte intresserad, säger han till TT.

Han säger att han och de andra anhöriga blivit mycket väl behandlade av de franska myndigheterna och invånarna i landet.

– Folk har behandlat oss fantastiskt, var vi än kommer. Inte ens taxichaufförerna vill ha betalt.

Identifierat Lubitz

En av de omkomna, som rättsmedicinarna kunnat matcha med kroppsdelar man har hittat på bergssluttningen, är andrepiloten Andreas Lubitz.

Exakt vad som ligger bakom hans agerande vet man ännu inte, men under flygningen skruvade han ner autopilotens flyghöjd till 29 meter. I 700 kilometer i timmen flög Germanwingsplanet in i bergväggen.