Dolde sitt dubbelliv

1 av 72
NYHETER

Andrepiloten Andreas Lubitz levde dubbelliv.

Han hade två flickvänner.

Och för sin arbetsgivare höll han sina sjukdomar hemliga.

Nu pekar experter ut ”allvarliga säkerhetshål i systemet”, där läkare inte får varna arbetsgivare.

Klockan 10.41 kraschade planet in i bergväggen. Ensam i cockpit fanns styrman och andrepiloten Andreas Lubitz.

Lubitz, född i Montabaur i den tyska delstaten Rheinland-Pfalz, tros medvetet ha tagit sitt och ytterligare 149 personers liv.

Fram till olycksdagen för snart en vecka sedan hände flera saker i Lubitz liv som hotade hans framtid som pilot.

Enligt tyska tidningar tog det slut mellan Lubitz och flickvännen Sabine, som är ett fingerat namn, dagen för kraschen. Sabine är lärare i matematik och engelska på en skola i Düsseldorf, där paret bodde tillsammans i en lägenhet. De hade varit tillsammans i sju år och hade planer på att gifta sig nästa år. De träffades som tonåringar när båda jobbade på Burger King. Nyligen köpte Lubitz två bilar, varav den ene till flickvännen. Hon tackade nej till gåvan.

Väntade barn

Sabine uppges ha tröttnat på Lubitz "nyckfulla" humör. För två veckor sedan blev det känt att hon är gravid, med Lubitz barn. I veckan ska Sabine ha rest till olycksplatsen. Samtidigt blev det känt att expojkvännen medvetet kan ha kraschat in i bergväggen.

Vid sidan om den långa relationen med flickvännen hade Lubitz en älskarinna – flygvärdinnan Maria W, som också är ett fingerat namn.

Hon har berättat att Lubitz var omtänksam men stressad över pressade arbetsförhållanden och dåligt betalt.

– Han kunde prata och så plötsligt skrika åt mig. Jag var rädd. En gång stängde han in sig i badrummet - länge. På nätterna kunde han vakna och skrika ”vi störtar” eftersom han hade mardrömmar. För andra människor var han bra på att dölja vad han kände, säger Maria.

Lubitz sa en sak som hon direkt kom att tänka på när hon fick höra om olyckan.

– Han sa: "En dag ska jag göra något som förändrar hela systemet och alla kommer att komma ihåg mitt namn”.

Sin psykiska sjukdom talade Lubitz inte om, enligt älskarinnan.

– Inte mer än att han fick psykiatrisk hjälp.

Lubitz var tidigt inställd på att bli pilot. När han var 14 år gick han med i en segelflygklubb i Montabaur. Som 21-åring började han på Lufthansas traineeprogram. Pilotkarriären var inledd.

Under utbildningen gjorde han ett uppehåll i sex månader. Han led av depression. Men han kom tillbaka och slutförde sin utbildning. Fram till att han fått sitt certifikat arbetade han som steward.

När han nådde sin dröm och blev pilot förföljde det tidigare yrket honom. Kollegorna kallade honom "Tomat-Andi". Kabinpersonal i tyskland kallas skämtsamt ”Tomater” eftersom de serverar passagerarna tomatjuice. Andreas tog med sig namnet in i cockpit.

Får inte larma

Vänner och grannar har beskrivit Lubitz som en "tyst" men "kul" karaktär, som trivdes med sitt jobb. Han var en hängiven löpare och ställde upp i flera långlopp.

Vid en husrannsakan tidigare i veckan hittade polis ett sönderrivet sjukintyg. De hittade också en rad olika läkemedel mot psykisk sjukdom – och hans anteckningar där det framgår att Andreas Lubitz ska ha lidit av utmattningssyndrom och av svår depression.

Dessutom finns uppgifter om att hade synproblem. Enligt tyska tidningar ska det ha handlat om näthinneavlossning, med så kallad dimsyn och synrubbningar.

Det var bara en tidsfråga innan kollegor och chefer skulle få veta att Lubitz inte var lämplig för sitt jobb. Lufthansa förnekar att de kände till Lubitz hälsotillstånd.

Tysk lagstiftning medger inte att läkare får slå larm, patientsekretessen hindrar detta. Personer som söker vård har heller ingen skyldighet att berätta var de jobbar. Efter kraschen i alperna diskuteras nu om läkare i Tyskland ska ha en skyldighet att varna flygbolagen om eventuella hälsorisker hos en anställd.

– Det är ett allvarligt säkerhetshål i systemet, det är på samma sätt i Storbritannien, säger piloten och flygutbildaren Tony Newton.

Inget avskedsbrev

I Sverige hade läkaren som utfärdade sjukintyget varit skyldig att slå larm.

– En läkare borde ha skyldighet att rapportera. De måste ha vetat att Lubitz arbetade som pilot. Sekretessen är helig, men när det står mellan personens integritet och 150 människors liv är läget annorlunda, säger flygjournalisten Jan Ohlsson.

Borgmästaren, som franska medier intervjuat, har pratat med Andreas Lubitz pappa. Han är i sorg, både att hans son dött och att han med mening kan ha dödat alla i flygplanet.

– Han är en man vars liv nu ligger i ruiner. Jag kände väldigt mycket med honom när han uttryckte alla sina känslor. Jag har stor respekt för den här mannen som utan egen inblandning står mitt i en tragedi han inte ville se, säger Bartolini.

Det finns hittills inga bevis antingen för religiösa eller politiska motiv. Något avskedsbrev har inte hittats.

Källor: BBC, Bild am Sonntag, Daily Mail, Independent, Die Welt.