Media Markt fortsätter blöda

Svårt att få lönsamhet för elektronikbranschen

Foto: ANDREAS HILLERGREN
Media Markt varslar samtliga av sina anställda.
NYHETER

Hemelektronikjätten Media Markt fortsätter att gå med brakförlust.

Förra året gick man 333 miljoner kronor back.

– Det går åt rätt håll, även om det kommer att ta tid innan vi går med vinst, säger vd Per Kaufmann.

Intäkterna sjönk i 25 av de 27 svenska varuhusen i den tyska hemelektronikkoncernen. Omsättningen i Sverige minskade med 800 miljoner kronor.

– Vi ser det ändå som ett trendbrott, eftersom det är betydligt bättre resultat än året dessförinnan, säger Per Kaufmann.

Varuhus lagts ner

Det senaste året har flera butiker stängts på grund av lönsamhetsproblem. Men ytterligare nedskärningar är inte aktuella i dagsläget, säger Per Kaufmann.

– Vi tittar över varuhusutbudet kontinuerligt, men vi räknar med att få lönsamhet i samtliga 27 varuhus.

– Det får ta den tid det tar. Ägarna är uthålliga eftersom Sverige anses som en såpass viktig marknad för koncernen.

Media Markt har ett brutet räkenskapsår som avslutas i september, och enligt Per Kaufmann har bolaget sett en stadigt ökat försäljning sedan oktober.

– Det går helt klart i rätt riktning, säger han.

Det värsta är över

Konkurrensen om hemelektronikköparna har länge varit stenhård. Två stora kedjor, OnOff och Expert, har redan gått i konkurs.

– Jag tror inte att vi har fler konkurser att vänta. De turbulenta åren är förbi, men konkurrensen är fortfarande stenhård, säger Klas Elm, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.

– Vi ser ljust på framtiden för branschen som helhet. Intresset för hemelektronik är enormt och något som numera angår alla. Numera mottas nya produkter som rockstjärnor.

FAKTA

Jättarnas krig på elektronikmarknaden

Media Markt: Tysk elektronikkedja som öppnade sitt första varuhus i Sverige 2006. Har idag 27 varuhus över hela landet. För räkenskapsåret 2013/2014 blev förlusten 333 miljoner, att jämföra med 681 miljoner kronor i förlust för året dessförinnan.

Siba: Svensk butikskedja grundad 1951 med över 30 varuhus i Sverige och Norge. Hårt pressad av konkurrens, men har lyckats vända förlusterna till en vinst på 28 miljoner kronor, enligt den senaste årsredovisningen.

El-Giganten: Butikskedja med 77 varuhus och 3 000 anställda i Sverige. Ingår i den norska koncernen Elkjöp, som förra året redovisade en miljardvinst.

OnOff: Svensk elektronikkedja grundat 1971. Hade 67 butiker runt om i Sverige när den försattes i konkurs i juli 2011.

Expert: Den svenska delen av den internationella butikskedjan grundades 1967 och gick i konkurs september 2012 då 73 butiker lades ner.