Swedbanks internettjänster nere hela natten

Miljontals kunder drabbades av stort datahaveri hos bankjätten

1 av 2
NYHETER

Ett totalhaveri slog ut nästan alla tjänster hos storbanken Swedbank i går kväll.

Miljontals bankkunder kunde varken betala med kort, ta ut pengar eller använda internetbanken.

– Sådana här saker ska inte få hända, säger Claes Warrén, presskontakt för Swedbank.

Nu uppger banken att drabbade kunder ska kompenseras.

Claes Warrén, Swedbank.

Det var på tisdagskvällen som systemet föll.

"Står vid macken 200 km hemifrån. Och det funkar inte. Vad gör jag nu? När kommer det igång?"

Så skrev en Swedbank-kund på bankens egen Facebook-sida.

Haveriet innebar att bankens kunder – sammanlagt fyra miljoner i Sverige – inte hade möjlighet att betala med kort, ta ut pengar eller använda internet- och mobilbanken.

– Alla har förstås inte våra kort. Men det mesta ligger nere. Vi jobbar hårt för att lösa problemet, sa Claes Warrén tidigt på tisdagskvällen.

Datafelet bedömdes tidigt som internt, ingen hade alltså försökt hacka sig in.

– Våra tekniker jobbar febrilt med att åtgärda felet, fortsatte Warrén.

Systemen igång igen

Vid klockan 03.20 meddelade Swedbank att problemen var lösta och att de flesta tjänster fungerar som vanligt igen. Den enda tjänst där problemen kvarstår är Swish, uppgav Swedbank till TT vid 4-tiden.

– Felet är identifierat men vi måste analysera det mer innan vi kan säga exakt vad som har hänt, säger Claes Warrén till Aftonbladet.

Strax efter klockan 05 uppgav banken alla alla system återigen fungerar som de ska.

Hur allvarligt ser ni på det som inträffat?

– Det är jätteallvarligt. Sådana här saker ska inte få hända och vi ska jobba hårt för att det inte ska upprepas, säger Claes Warrén.

Kan få kompensation

Hur många kunder som drabbats av haveriet är oklart. Men det kan röra sig om miljontals människor som inte kunde göra kortbetalningar, ta ut pengar eller nå internetbanken. Claes Warrén uppmanar kunder som berörts av problemen att ta kontakt med banken för att diskutera kompensation.

– Det är ju väldigt individuellt eftersom det beror på vad kunden råkat ut för. Men vi gör allt för att hålla kunden skadeslös så gott det går, säger han till TT.

ARTIKELN HANDLAR OM