Många bussar har brister

NYHETER

Nästan var fjärde buss som polisen kontrollerade under en vecka i juli hade brister.

Värst var en buss som fick körförbud direkt på plats.

– Tyvärr ser det ut så här, säger Mats Östman på trafiksektion Mitt.

De särskilda kontrollerna gjordes som en EU-gemensam insats mellan den 20 och 26 juli. Resultatet visar att 38 av de 161 passagerarbussar som polisen stoppade hade olika typer av brister.

En förare misstänks ha kört med förfalskat förarkort. Sju av bussarna hade någon typ av tekniskt fel. Det mest allvarliga var en buss som fick körförbud på plats på grund av läckande bromssystem. Något som är rent ut sagt livsfarligt, menar Mats Östman, tillförordnad chef på polisens trafiksektion Mitt.

– Det är väl ett tecken på den konkurrenssituation som finns, att man kör så länge det bara går i stället för att reparera i tid.

Kör för länge

Något som också tyder på en pressad arbetssituation är att 69 av förarna misstänks ha misskött kör- och vilotider. Fyra färdskrivare, där tiderna registreras, var manipulerade.

– De sköts genom ett datakort, men tiderna går att manipulera på olika sätt, i syfte att kunna köra längre utan att det syns, säger Mats Östman.

De här bristerna hittades under sju dagar i juli. Fler brister skulle upptäckas löpande om det fanns fler trafikpoliser, tror Mats Östman.

– Tyvärr ser det ut så här. När vi har haft mycket poliser som jobbat med det här så får man också ett högre resultat. Men det finns inte så många trafikpoliser kvar, säger han.

Antalet trafikpoliser halverats

Lennart Hjelm är tillförordnad chef för trafiksektion Väst. Sedan han tillträdde för åtta år sedan har antalet trafikpoliser halverats, från 46 till 23 anställda.

– Vi kontrollerar ju inte lika många fordon i dag som vi gjorde för åtta år sedan. Vi hinner inte med det.

Samtidigt behövs kontrollerna. Enligt Lennart Hjelm upptäcks brister på runt hälften av bussarna som stoppas.

– Ibland hittar vi rejält allvarliga brister. Då är det ofta något fel på bromsarna eller något som gör att det finns risk för brand. Vi har haft bussar i år som som inte har fått köra från platsen efter vår kontroll.

ARTIKELN HANDLAR OM