Broccoli är bästa godiset för din kropp

1 av 2
NYHETER

Är du sugen på godis?

Då skriker din kropp efter – broccoli.

Nu visar brittiska experter vad du egentligen behöver när du är sugen på onyttigheter.

Är du sugen på någonting sött? Då är det egentligen broccoli du bör äta. Nu förklarar experter den bittra sanningen om vad kroppen verkligen behöver när vi är sugna på onyttigheter. Sötsuget utlöses av att kroppens sockernivåer skjuter i höjden – för att sedan rasa.

– När du äter så går blodsockret upp och insulin utsöndras, berättar doktor Marilyn Glenville, en av Storbritanniens främsta kostexperter, för Daily Mail.

– Om du äter raffinerat socker och kolhydrater kommer de snabbt att påverka ditt blod och skapa en obalans i blodsockret.

”Ond cirkel”

Insulin utsöndras för att hantera sockerchocken i blodet. Den får blodsockernivån att sjunka – så lågt att man blir sugen på choklad igen.

– Ju mer sötsaker man äter, desto större blir suget efter dem. Det är som en ond cirkel, säger Glenville.

För att lindra suget rekommenderar experten mineralet krom – som det finns mycket av i broccoli, gröna ärtor och vindruvsjuice.

– Detta mineral hjälper till att balansera insulinnivåerna och håller eftermiddagens sockerbehov i schack, säger Glenville.

Hon rekommenderar att äta en hälsosam frukost med protein och kolhydrater, samt grönsaker under dagen, för att hålla blodsockernivån balanserad.

Magnesiumsug

Ett av våra vanligaste sug är kanske det efter choklad. Men i stället för en Mars, Snickers eller Twix – så är det ämnet magnesium vi egentligen behöver.

Magnesium är en av de vanligaste mineralbristerna och enligt det amerikanska jordbruksdepartementet står den moderna kosten endast för 40 procent av det rekommenderade dagliga magnesiumintaget. I Storbritannien får 80 procent av befolkningen i sig för lite magnesium.

– Magnesium förbättrar inte bara immunsystemet genom att förebygga inflammationer – det spelar även en viktig roll i att balansera vår nervositet och minska ångest, säger kostexperten Shona Wilkinson till Daily Mail.

– Det är också viktigt för bra benstomme.

Magnesium finns i bland annat nötter, fisk, avokado och bananer. Om man verkligen vill ge efter för suget så rekommenderar Wilkinson mörk choklad, som också innehåller mineralet.

På samma sätt kan man stilla sitt saltsug med ämnet natrium som bland annat finns i morötter och torkad ansjovis, sitt kolhydratsug med tryptofan som finns i valnötter och ägg, samt sitt behov av kött med järn, som finns i spenat, linser pumpafrön.

FAKTA

Experter: Det här behöver du egentligen

Sugen på: Sött godis

Behöver egentligen: Mineralet krom, som behövs för omsättningen av blodsocker.

Finns i: Broccoli, gröna ärtor och vindruvsjuice.

Kostexperten doktor Marilyn Glenville säger:

– Detta mineral hjälper till att balansera insulinnivåerna och håller eftermiddagens sockerbehov i schack.

Sugen på: Choklad

Behöver egentligen: Magnesium, som har en lugnande effekt på vårt humör och kan motverka ångest.

Finns i: Mörka bladgrönsaker, nötter, fröer, fisk, bönor, fullkorn, avokado, yoghurt, bananer – och mörk choklad.

Kostexperten Cassandra Burns säger:

– Om du känner att du inte äter tillräckligt med fisk, bladgrönsaker och nötter för att hålla dina magnesiumnivåer balanserade, försök att hitta ett komplement.

Sugen på: Salt

Behöver egentligen: Natrium, som reglerar vätskebalansen i kroppen, balanserar blodtrycket och bland annat motverkar värmeslag och uttorkning.

Finns i: Torkad ansjovis, selleri, och morötter.

Kostexperten Cassandra Burns säger:

– Om du har ett sug efter salt mat så kan det innebära att dina natriumnivåer är låga – vilket ofta beror på uttorkning efter träning, sjukdom eller alkoholintag.

Sugen på: Kolhydrater.

Behöver egentligen: Aminosyran tryptofan, som behövs för att bilda serotonin – ett hormon som reglerar kroppens tarmrörelser, och fungerar som mättnadssignal till hjärnan.

Finns i: Kalkon, ägg, bananer eller valnötter.

Kostexperten doktor Marilyn Glenville säger:

– Koldioxidbegär är ett tecken på låga halter av aminosyran trypofan, som är viktig för att producera serotonin – en ”glad” hjärnkemikalie. Den spelar en viktig roll i sömn- och uppvakningscykler så väl som i matsmältningen.

– Saknad av trypofan kan leda till dåligt humör och ångest.

Sugen på: Kött

Behöver egentligen: Järn, vilket är viktigt för immunsystemet eftersom det hjälper till att transportera syre genom kroppen.

Finns i: Linser, spenat och pumpafrön.

Experten Cassandra Burns säger:

– På sistone har det funnits en växande tendens i att skära ner på rött kött i vår diet, vilket är en huvudsaklig anledning till järnbrist.

– Utan järn blir vi sega och trötta.

ARTIKELN HANDLAR OM