Dagens namn: Pontus, Marina
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

'MH370 blev ett strömlöst spökplan'

MH370 förvandlades till ett ”spökplan” under flygningen.

Under flera timmar flög det okontrollerbara planet genom natten innan det störtade.

Frågan som utredarna nu ställer sig: Varför blev planet strömlöst?

Förra veckan meddelade australiska myndigheter att man söker efter MH370 i rätt område och arbetet ska intensifieras. Sökarbetet väntas vara slutfört i juni 2016.

Beskedet kom i en regeringsrapport skriven av den australiska transportsäkerhets-myndigheten och i den framkommer helt nya uppgifter om vad som hände det försvunna planet.

MH370 fortsatte att flyga på autopilot långt ut över Indiska oceanen. Sju timmar och 38 minuter efter att planet lyft från Kuala Lumpur i Malaysia störtade det, i stället för att som planerat ha landat i Peking efter fem timmar.

På drygt 10 000 meters höjd började planet sannolikt att få slut på bränsle. Först stannade den högra motorn, följd av den vänstra 15 minuter senare. Planet cirkulerar sedan nedåt innan det slår i vattnet ”okontrollerat men upprätt”, skriver man i rapporten.

Utredare slår i rapporten fast att MH370 blev strömlöst och drabbades av en rad tekniska problem.

Fyra möjliga förklaring

Exakt när planet förlorade sin strömförsörjning är okänt, men det har skett under ett tidsspann av 56 minuter – efter den sista schemalagda kontakten med markpersonal men innan ett misslyckat försök att nödanropa planet.

LÄS OCKSÅ PLUS De sista orden inifrån cockpit före flygkrascherna  

Ett system lyckades starta om sig själv efter elavbrottet: Elektroniska handslag, eller ping-signaler, skickades varje timme tack vare att satellitdata-enheten (SDU) sattes igång igen 60 sekunder efter att strömmen bröts, rapporterar amerikanska The Daily Beast.

Utredarna presenterar fyra olika förklaringar till förloppet:

1. Ett plötsligt elavbrott som fick planets reservgenerator att aktiveras, vilken i sin tur skulle försörja nödsystem såsom SDU.

2. Ett agerande i cockpit där speciella strömbrytare i taket använts för att bland annat slå av planets transponder, som anger dess position.

3. Någon tog sig ner till planets huvudsakliga datacentral, belägen under förarkabinen, och drog där ut vissa strömkablar för att sedan sätta i dem igen för att på så sätt nollställa systemet.

4. Sporadiskt förekommande tekniska fel.

Extremt otroligt

Helt säkra på vad som hände MH370 kan utredarna bara bli när flygplanet hittats, men den nya informationen i rapporten talar emot att en av piloterna, eller någon annan ombord, skulle ha orsakat elfelet ombord. Ingen slog av planets transponder och att någon skulle ha tagit sig ner under förarkabinen anses som extremt otroligt.

LÄS OCKSÅ PLUS Experten: Därför kraschar flygplan  

Få piloter vet hur de tar sig ner under flygning och även om de skulle lyckas är det inte sannolikt att de skulle veta vilka komponenter och strömbrytare som skulle behöva av- och omaktiveras, rapporterar Daily Beast.

Batteribrand möjlig orsak

Den amerikanska tidningen har pratat med en expert på flygplanstypen Boeing 777 som säger att det är troligare med något som piloterna inte kunnat förutse – något de inte lärt sig hantera under sin utbildning.

Till exempel en fullt utvecklad brand ombord.

MH370 transporterade litiumbatterier som kan överhettas och fatta eld, vilket Aftonbladet tidigare skrivit om.

En kraftig brand i det främre lastutrymmet skulle kunna ta sig igenom en vägg och in i planets huvudsakliga datacentral. Planet skulle kraftigt påverkas och piloterna förlora förmågan att styra det.

SDU-systemet sitter på ett helt annat ställe på flygplanet och det skulle inte påverkas av en brand som spred sig till datacentralen, enligt Daily Beast.

Mest påkostade någonsin

Bara minuter innan kraschen skickades ett sista elektroniskt handslag från planet, vilket lett utredarna till det nu aktuella sökområdet.

Sökinsatsen leds av Australien och är den mest påkostade under vatten som någonsin genomförts. När rapporten förra veckan släpptes kom också beskedet att man nu ska fokusera på den södra delen av ett 12 000 kvadratkilometer stort område, till vilket sökarbetet varit koncentrerat.

239 passagerare och besättning försvann med MH370.

 

Läs hela den australiska rapporten här (Extern PDF).

Kuala Lumpur Malaysia Indiska oceanen Peking Australien Boeing
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet