Riskerar bli blåsta på julklapparna

Tobias: Det riskerar att bli tomt under granen i år

Foto: PRIVAT
Helena Waldfelt beställde julklappar till barnen redan i november - och väntar fortfarande på paketen. På bilden tillsammans med sonen Melker, 9.
NYHETER

Näthandeln ökar kraftigt bland svenskarna och under julen märks ett ökat intresse av att få klapparna levererade via posten. Men för många ser det ut att kunna bli tomt under granen i år.

– Jag beställde julklappar till barnen redan i november, men väntar fortfarande på att de ska komma, berättar Tobias Larsson från Hallsberg.

Foto: PRIVAT
Sigrid Österling Sicking.

Att handla julklapparna på nätet blir bara mer och mer populärt och i år förväntas svenskarna spendera runt 16 miljarder kronor på julrelaterade varor.

Trots att e-handeln i dag bara står för 7 procent av den totala försäljningen, så ser man alltid en ökning vid jul enligt Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel. Enligt honom är böcker, kläder och elektronik de mest populära varorna.

– Många tycker att det är billigt och bekvämt att handla på nätet och under julen är det framförallt bekvämlighetsargumentet som är starkast.

Beställde klapparna i november

På näthandelsföretaget CDON har man märkt av det ökade trycket och ändrade därför sitt sista beställningsdatum från den 20 december till 18:e. Allt för att kunna garantera att kunderna ska få sina paket innan jul.

Men trots garantierna verkar det som att många får det tomt under granen i år. På företagets facebooksida har det under helgen ramlat in både arga och oroliga kommenterat från upprörda kunder och en av dem som riskerar att stå utan klappar i jul är Tobias Larsson från Hallsberg.

Han berättar att trots att han beställde sina julklappar redan i november så har han fortfarande inte fått sin leverans. Även om företaget ett flertal gånger lovat honom att paket kommer hinna komma innan jul så vet han fortfarande inte vad som hänt med hans beställning.

”Får se om det finns något kvar”

– Efter den första beställningen fick jag besked om att den var packad och redo att skickas men efter några dagar sa de att något blivit fel och att jag därför skulle lägga en ny order. När jag beställde sakerna för andra gången fanns de kvar på hemsidan men efter några dagar hörde de av sig igen och sa att varorna var slut, berättar Tobias uppgivet.

Hur han kommer lösa barnens julklappar i år vet han inte i dagsläget.

– Jag får väl ge mig ut på stan i morgon och se om det finns något kvar, men just nu är det ju stor åtgång även i butikerna.

Gammal familjetradition riskeras

Även Sigrid Österling Sicking från Karlstad, som beställde sina julklappar i början på december, verkar få sitta utan klappar i jul. Något som kan komma att bryta en mångåriga familjetradition.

– Varje jul får pappa Tintin-böcker av mig i julklapp men då vi bor på olika ställen så ses vi inte så jätteofta. Därmed kommer han att få sin julklapp runt sin födelsedag i mars-april då det är när vi ses nästa gång. Det är ju inget jätteroligt besked att behöva ge på julafton.

Enligt Sigrid ska företaget påstå att de mejlat henne om att varorna tagit slut, men något mejl har Sigrid inte fått. Hon menar även att böcker hon beställt inte går att köpa i butik.

– Jag är skitförbannad. Om jag hade vetat detta tidigare hade jag haft en chans att kolla någon annanstans men när det är fyra dagar till julafton är det omöjligt. De har sagt att jag kan få 100 kronor i en rabattkod men jag kommer aldrig i hela mitt liv att beställa därifrån igen.

Både dyrare och krångligare

Även Helena Waldfelt från Finspång väntar på sin beställning som hon gjorde i början på december. Hon berättar att hon valde att handla på nätet för att det var smidigt och att hon slapp springa runt i butiker. Men i stället blev det både dyrare och krångligare.

– Tanken var att vi skulle skicka paketen till släktingar i Blekinge men det är för sent då vi ännu inte fått våra varor. Därför tvingades vi ge oss ut på stan i dag och impulsköpa nya saker som vi fick skicka med postens expressleverans så att de hinner fram innan julafton.

Beklagar förseningarna

På CDON förklarar man att förseningarna beror på att man under Black Friday den 27 november hade en rekordförsäljning och att man därefter haft ett högt tryck, vilket försenat leveranstiderna.

– Självklart förstår vi om någon är besviken och vi beklagar att vissa kunder har fått vänta. CDON levererar normalt inom 1-3 arbetsdagar och det skall man kunna förvänta sig. Nu har det varit ett högt tryck under en period och då har några fått vänta lite längre. Vi jobbar självklart mycket hårt för att få ut leveranserna till alla kunder så snabbt som möjligt och satte därför den 18 december som sista beställningsdag som en försiktighetsåtgärd för att vi vill vara säkra på att kunderna ska få sina julklappar innan jul, säger Erik Löfgren på pressavdelningen.

Men kommer alla verkligen att hinna få sina julklappar innan jul?

– Som sagt, vi satte den 18 december som sista beställningsdag för att vara säkra på detta.

Och om inte, kommer kunderna att få någon kompensation?

– Vår högsta prioritet är självklart att alla kunder ska vara nöjda med hela upplevelsen av att handla hos oss. Dock kan vi inte kommentera enskilda fall utan kunderna får gärna höra av sig till vår kundservice om de har frågor om leveranser.