Vägrar betala för id-kontrollerna

Foto: ANDREAS HILLERGREN
Färjan Hamlet går på rutten Helsingborg-Helsingör.
NYHETER

Kritiken från buss, tåg och båtbolag mot de nya id-kontrollerna har varit stor.

Rederiet HH Ferries uppger att man tänker vägra stå för de extra kostnaderna det innebär.

– Det är väl helt rimligt att svenska staten betalar för svenska statens omkostnader för id-kontroll, säger företagets vd Henrik Rørbæk till nyhetsbyrån Ritzau.

Rederiet HH Ferries, som ägs av Scandlines, kör dagliga rutter mellan Helsingborg och Helsingör.

Vill kompenseras

De kommer från och med måndag att, precis som andra kollektivtrafiksföretag, att tvingas göra id-kontroller på sina passagerare.

Därför har rederiet nu skaffat särskilda slusser och tillsätta fler kontrollanter. Men kostnaderna kommer man inte att stå för själva, skriver danska tidningen Finans.

– Vi har meddelat den svenska regeringen att vi ämnar att söka kompensation för våra utgifter, säger HH Ferries vd Henrik Rørbæk till Ritzau.

Miljontals passagerare

Han menar att det borde vara naturligt att staten tar de kostnaderna när man redan nu är ansvarig för att kontrollera bilarna över Öresundsbron.

– Vi är självklart beredda att genomföra kontrollen, men vi måste få utrett vem det är som till sist ska betala för dem. Vi tror att det kommer att kosta oss 20 miljoner kronor det första halvåret, säger han.

Enligt tidningen Finans har 2,6 miljoner passagerare åkt mellan Helsingborg och Helsingör med HH Ferries bara mellan 1 juli och 1 oktober i fjol.

FAKTA

Ny lag bakom kontrollerna

• Det var den 17 december som riksdagen med klar majoritet röstade genom den lag som ger regeringen rätt att "vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet" införa id-kontroller på tåg, buss och passagerarfartyg till Sverige.

• Lagen trädde i kraft den 21 december och regeringen aviserade att föreskrifter om id-kontroller skulle införas den 4 januari.

• Transportörerna ansvarar för att id-kontrollerna. (TT)