Biltopparnas dubbla stolar kan bryta mot lagen

Transportstyrelsen: ”Det ser inte bra ut”

1 av 2 | Foto: Johan Mikaelsson/pressbild
Tomas Holm, chef för fordonsenheten på Swedac.
NYHETER

Flera högt uppsatta personer på bilbesiktningsföretag har intressen i bil- och reservdelshandlare.

Det kan bryta mot bestämmelserna i fordonslagen, enligt statliga experter.
Nu kan rollerna komma att bli specialgranskade.

Fordonslagen slår fast att det inte får finnas något beroendeförhållande mellan besiktningsföretag och verkstäder, bilhandlare eller reservdelsbolag.

Ändå finns det ett flertal personer som har dubbla intressen, kan Aftonbladet berätta.
Det är statliga myndigheten Swedac, Styrelsen för ackreditering och kontroll, som utfärdar de tillstånd som krävs för att få bedriva bilprovning i Sverige.

– Oberoendet är ett krav som måste uppfyllas av besiktningsorganen. Det måste finnas ett oberoende från handel och reparation av fordon en del annat. Vi tittar på det inför en ackreditering och vi gör också en löpande kontroll av företagen, säger Tomas Holm, chef för fordonsenheten på Swedac.

”Ingen knivskarp gräns”

Exakt vad som utgör otillåtet beroende finns dock inte specificerat i lagen.

– Det finns ingen knivskarp gräns utan det är en bedömning utifrån fall till fall. Men i grunden handlar det om inflytande, och i vilken utsträckning man kan påverka verksamheten.

Går det att sitta i styrelen för ett besiktningsföretag och ett bolag som säljer reservdelar samtidigt?

– Det enkla svaret är nej, men det kan finnas undantag beroende på vilka roller man har.

Enligt Holm kan alla fall som Aftonbladet granskat kunna utgöra brott mot fordonslagens och fordonsförordningens krav.

– Det skulle kunna vara det, men det är svårt att säga ja eller nej utan att titta närmare på det.

Per Rosén till exempel är vd för Opus bilprovning och sitter i styrelsen för bilhandlaren Helmia. Är det ok?

– Det skulle också kunna vara en situation som inte är tillåten. Men här är det tydligt att det finns ett inflytande i besiktningsföretaget, sedan beror det på vad styrelseposten innebär.

Argumentet att styrelse och vd arbetar för långt från kärnverksamheten för att ha något inflytande köper inte Tomas Holm.

– Ett beroendeförhållande kan finnas där utan att det utnyttjas i praktiken. Även om en vd inte utnyttjar sin position genom att hänvisa kunder till en viss verkstad så kan det vara så att beroendeförhållandet finns där.

”Låter inte bra”

Om Swedac upptäcker otillåtna beroendeförhållanden kan det aktuella bolaget bli av med sin Swedac-ackreditering. Det har dock aldrig hänt.

– Nej, inte vad jag kan minnas, säger Tomas Holm.

Transportstyrelsen övervakar att besiktningsföretagen följer de regler som finns för bland annat prisutveckling, teknik och miljövänlighet.

Där är Mats Hjälm utredare.

– De exempel du nämner låter inte bra i mina öron. Swedac bör titta på det, om man inte redan gjort det, säger han.

Och enligt Tomas Holm på Swedac kan det bli aktuellt med fördjupad granskning av beroendeförhållanden i branschen.

– Vi har begränsat med tid och resurser för att göra tillsyn, så vi tar tacksamt emot sådana här uppgifter. Det kan finnas anledning för oss att gå vidare med den här informationen, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM