Åhléns ändrar sig – efter Linas kritik

Foto: Privat
NYHETER

Lina Rudin kritiserade Åhléns för deras könsuppdelade barnkläder.

Till hennes förvåning har företaget nu tänkt om.

– Det är jätteroligt. Jag hade förväntat mig en annan typ av svar, säger hon till Aftonbladet.

Nyligen uppmärksammade Kvällsposten Lina Rudin som gick till Åhléns för att köpa en present till en 7-årig tjej som heter Ellen.

– Jag hittade ingenting. Det var en tydlig uppdelning med stora skyltar som det stod ”pojkar” och ”flickor” på, säger hon till Aftonbladet.

Ellen gillar mörka färger och kepsar, men på flickavdelningen var det mest rosa och glitter.

– Det var komiskt för precis när jag skulle gå ut såg jag deras kampanj ”Gränslöst”. Men den verkar mer baserad på att man ska kunna klä sig hur man vill oavsett vilken ålder man har, än vilket kön man har, säger Lina.

Hittade ingen present

Lina hittade ingen present. I stället gick hon hem och skrev ett Facebookinlägg där hon kritiserade företagets könsuppdelning.

Hej Åhléns. Gillar att ni slår ett slag för att människor ska få ha vilka kläder de vill. Men så hamnade jag på barnavdelningen och insåg att där fanns det tydliga gränser. Hur resonerar ni kring det?”, skrev hon.

”Tack för dina synpunkter”

Svaret blev helt annat än hon hade förväntat sig.

Hej Lina! Tack för dina synpunkter och vi håller med. Till hösten kommer vi att börja navigera utifrån storlek istället för kön både i våra fysiska varuhus och på åhlens.se. Håll utkik! Hälsningar Åhléns!”, svarade företaget.

– Det var jätteroligt. Jag hade förväntat mig att de skulle skriva "Vi ska titta på det" eller någonting annat i den stilen. Men jag är glad att de bestämt sig för att prova något annorlunda, säger Lina Rudin till Aftonbladet.

Weronica Nilsson är pr- och kommunikationschef på Åhléns. Hon kommenterar förändringen i ett mejl till Aftonbladet:

Vi vet att våra kunder efterfrågar det. Vi är ett varuhus som vill stå upp för jämlikhet och tycker att könsuppdelad klädindelning för barn är förlegat. Vi tycker att våra kunder och deras barn själva ska få välja vad de vill köpa, utan en uppdelning av form, färger och motiv som kanske traditionellt burits av ett visst kön”, skriver hon.

ARTIKELN HANDLAR OM