Beställde Uber-taxi – blev snodd på resan

Foto: AP/Arkiv
NYHETER

Han beställde en Uber, men fick aldrig åka med.

Föraren i bilen plockade istället upp en annan person medan Kenneth fick stå för notan.

– Personen som tog bilen hade kunnat åka hur långt som helst, säger Kenneth Ekebohm.

Det var på fredagskvällen som Kenneth Ekebohm från Trångsund i Huddinge kommun beställde bilen som skulle ta honom in till Stockholm.

– Jag och några kompisar hade varit och ätit och druckit gott. Sedan skulle vi vidare in till stan, så jag beställde en Uber via deras app på mobilen.

Släppte inte mobilen

Via appens karta kunde Kenneth Ekebohm se att bilen skulle dyka upp inom några minuter och tillsammans med vännerna gick han ut för att vänta på gatan.

– Men då ser jag på kartan hur den åker vidare. Då har jag alltså varken sett bilen eller föraren, säger Kenneth Ekebohm.

Bilen kör söderut, tvärtemot det håll som Kenneth Ekebohm och hans vänner skulle till.

– Jag kunde inte släppa mobilen med blicken. Jag blev chockad och rädd för hur långt den skulle åka.

Resan blev, som tur var, inte så lång. Men eftersom det var Kenneth Ekebohms bankkort som var registrerat via appen var det han som fick stå för notan.

– Det handlar inte om hundringen jag fick betala. Jag kan bara inte förstå att det kunde hända. Personen som tog bilen hade kunnat åka hur långt som helst, säger Kenneth Ekebohm.

”Vårt system fungerar”

På Uber menar man att felet uppstod på grund av den mänskliga faktorn.

– Här har föraren missat att verifiera att det verkligen är Kenneth som har satt sig i bilen. Det är väldigt sällan det händer, men ibland görs det misstag, säger Oliver Carrà, talesperson för Uber Sverige.

Han berättar att företagets allmänna policy är att en kund aldrig ska behöva betala för resor man inte åkt. Kenneth Ekebohm har också fått bekräftat från Uber att han kommer att få tillbaka pengarna för resan.

– Det visar att vårt system fungerar, men jag förstår hans oro och vi tar givetvis problemet på allvar. Samtidigt är inga system helt säkra, misstag och missförstånd kan alltid ske.

Men kan ni inte ställa fler kontrollfrågor till den som hoppar in i bilen?

– I dag ska förarna alltid fråga efter resenärens namn, det brukar räcka. Men finns det ohederliga människor så kan det här hända, men vi jobbar med teknik och rutiner för att undvika det, säger Oliver Carrà.

ARTIKELN HANDLAR OM

Uber

Stockholm