Experten: Bomb kan inte uteslutas

NYHETER

Det egyptiska planet Egyptairs flight MS804 har kraschat i medelhavet. Än så länge är orsaken bakom olyckan oklar. Men flygexpert Jan Ohlsson säger att det inte går att utesluta att kraschen orsakats avsiktligt.

Jan Ohlsson är journalist och flygexpert och arbetar just nu med en bok om flygsäkerhet. Flight MS804 ska ha skickat ut en automatiserad nödsignal. Hur fungerar en sådan?

– Piloten kan aktivera ett automatlarm om det händer något eftersom han inte har tid att prata, utan måste koncentrera sig på att flyga. Men ett sådant larm skvallrar inte så mycket om olycksorsaken, säger han.

Jan Ohlsson berättar att på ett modernare flygplan så skickas kontinuerligt information till marken för att rapportera vad som händer ombord, men att det här flygplanet trolligen inte är utrustat med sådan teknik. Det krävs alltså att någon ombord väljer att aktivera nödsignalen.

Richard Quest, flygexpert på CNN, säger till den egna kanalen att nödsignalen även kan komma från en livflotte eller liknande som har utrustning som aktiverar nödsignaler när de hamnar i vattnet

Svårt att avgöra olycksorsaken

Utifrån den knapphändiga  information som finns är det svårt att avgöra vad som hänt i nuläget, men det går det inte att avskriva möjligheten att olyckan kan vara orsakad av en bomb säger Jan Ohlsson.

– Med tanke på bolaget, rutten och förloppet tänker man på en bomb, men det finns allt för få indicier för att kunna ha ett huvudspår.

Tjänsten Flightradar24 visar alla platser MS804 har varit på sedan i onsdags, enligt BBC. Planet flög från Asmara i Eritrea till Kairo, sedan till Tunis i Tunisien och sedan till Paris via Kairo. Jan Ohlsson säger att med tanke på den höga säkerhetsnivån på flygplatser i dag så krävs det antagligen ett insiderjobb för att kunna få ombord en bomb och att detta i så fall inte behöver ha skett i Paris.

Kan det vara en kapning?

– Det har funnits tre säkerhetsvakter ombord och det finns en säkerhetsdörr att ta sig igenom, så det är inte så troligt. Tekniska orsaker är också mycket ovanligt i det här sammanhanget, säger Jan Ohlsson.

Vill inte spekulera

Jonas Bäckström, ordförande för statens haverikommission, vill inte spekulera i vad orsaken till olyckan kan vara.

– Det finns information om var man ska börja leta och man kan komma att behöva bärga planet. Man får fortsätt utredningen utifrån vad man hittar då.

Jonas Bäckström förklarar att det finns sändare på flygplanets båda svarta lådor och bedömer att förutsättningarna för att hitta planet borde vara goda.

– Det finns två svarta lådor ombord, en flight data recorder som registrerar alla instrument och hur tillexempel motorn fungerat. Sen finns det en cockpit recorder som spelar i all radiotrafik och alla ljud i cockpit. De svarta lådorna kan berätta vad som hänt.

ARTIKELN HANDLAR OM