Planet sände ut sju varningar – på tre minuter

1 av 32
NYHETER

Sju varningsmeddelanden – inom loppet av tre minuter.

Nu har loggen från det kraschade Egypt Air-planet släppts.

Mycket pekar mot en bomb, menar experter.

Sju varningsmeddelanden skickades ut automatiskt från flygplanet till mottagare på marken innan all kontakt bröts.

Enligt experter börjar en bild klarna av vad som egentligen hände ombord på Egypt Air-planet som störtade i Medelhavet.

Mäter i Zulu time

Varningsloggen publicerades först i The Aviation Herald och tidningen The Telegraph har låtit en pilot analysera vad meddelandena egentligen betyder. Z står det här fallet för Zulu time, vilket är samma sak som GMT (Greenwich Mean Time). 00:26Z är alltså 02.26 på morgonen över Medelhavet. Så här har felmeddelandena kommit in:

00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW

Det finns ett fel i värmeelement på höger fönster i cockpit. Fönstret ska upphettas för att ta bort is men det fungerar inte.

00:26Z 561200 R SLIDING WINDOW SENSOR

Det är ett fel i andrepilotens skjutbara fönster. Denna sensor meddelar besättningen om cockpitfönstret är stängt eller inte.

00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE

Rök har upptäckts på en av toaletterna. Brandvarnaren är en optisk sensor och upptäcker om rök har uppstått mellan två punkter av ljus. Den detekterar rök men också dimma inne i kabinen.

00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE

Rök har upptäckts i elektronikutrymmet. Utrymmet ligger under cockpit och piloterna kan ta sig in här via en lucka i cockpit eller via en spärr vid noshjulet. Detta är ett stort utrymme där alla flygplanets datorer finns.

00:28Z 561100 R FIXED WINDOW SENSOR

Ett fel har upptäckts i ett annat cockpitfönster på höger sida.

00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT

Det finns ett fel i autopilot nummer två. Det finns två kanaler och att tappa en av dem resulterar i att reservenheten tar över automatiskt.

00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT

Det finns ett fel i systemet som styr vingspoilersen, delen av vingen som lyfts vid landning. Detta är det sista felmeddelandet.

Enligt den anonyme piloten som The Telegraph pratat med indikerar felen att något katastrofalt inträffade i luften som skulle utesluta en medveten krasch av piloterna eller en kapning.

En explosion ombord är hans mest sannolika förklaring.

– Det ser ut som det främre högre fönstret och sidofönstret blåstes ut, mest troligt från insidan, säger piloten.

”För långt för en explosion”

Däremot säger en annan pilot, John Cox, intervjuad av Bloomberg, att felmeddelandena ger fler frågor än svar, med tanke på att de registrerades under tre minuter.

– Det är för långt för en explosion och för kort för en vanlig eld, säger Cox.

Den franska utredningsbyrån, som undersöker kraschen, bekräftade att felmeddelandena skickades ut kort efter att planet gått in i egyptiskt luftrum, men menar att det är för tidigt att säga vad som orsakat kraschen innan de svarta lådorna hittats.

Kraschade planet MS804 – detta har hänt

ARTIKELN HANDLAR OM