Swedbank varnar för nytt bedrägeri

1 av 2
NYHETER

Bluffmejlet ser ut att komma från Sveriges största bank och försöker lura kunderna att deras kreditkort stängts av.

För att aktivera det uppmanas man klicka på en länk och lämna ut sina uppgifter.

– Det är fler än vanligt som kontaktar oss just nu, säger Claes Warrén på Swedbank.

Swedbank har under måndagen gått ut med en varning på sin webbplats och Facebooksida efter att flera kunder under helgen hört av sig om ett nytt bedrägeriförsök i storbankens namn.

– Det där har jag hört om ett tag, sedan i fredags rättare sagt. Det är fler än vanligt som kontaktar oss just nu, säger presskontakten Claes Warrén.

”Vill sno dina kortuppgifter”

I ett bluffmejl som Aftonbladet tagit del av informeras mottagaren om att dennes kreditkort stängts av på grund av ett tekniskt problem. För att aktivera det igen uppmanas man att identifiera sig genom att klicka på en länk och lämna ut uppgifter. När informationen verifierats kommer kortet omedelbart att aktiveras, lovar mejlet.

– Det troliga är att det är vanlig phishing. Sannolikt handlar det bara om att de vill sno dina kortuppgifter, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter.

På sin Facebooksida skriver Swedbank att inga banker ber om känsliga uppgifter på det sättet.

– Det förekommer nästan alltid någon form av sådana här phishing-mejl. En del är välgjorda, en del är dåliga, men tyvärr blir de allt bättre. Det verkar som att just det här sticker ut lite eftersom omfattningen är större. Men exakt hur stor den är kan vi inte se, säger Claes Warrén på Swedbank.

”Inte ens till någon du känner”

”Lämna aldrig ut dina kortnummer, kontonummer, inloggningsuppgifter eller annan känslig information – inte ens till någon du känner eller tror dig känna. Det är det säkraste sättet att undgå att bli lurad”, skriver Swedbank i ett nytt inlägg på sin webbplats.

– Börjar man lämna ut uppgifter är det problem, men gör man ingenting är det ingen fara, säger Claes Warrén.

ARTIKELN HANDLAR OM

Jan Olsson

Swedbank