Klart: Därför slogs flygtrafiken ut

1 av 6 | Foto: P-O Sännås
NYHETER

Orsaken till radarhaveriet som lamslog flygtrafiken i flera timmar är nu utredd.

Enligt Luftfartsverket skulle Telia modernisera ett system vilket ledde till stora störningar i förbindelserna.

– Den viktiga slutsatsen är att det inte var ett intrång utifrån, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har i dag träffat flera myndigheter för ett krismöte om den senaste tidens incidenter i Sverige.

På mötet deltog Luftfartsverket, SJ och Transportstyrelsen. Det som avhandlades var främst radarhaveriet i torsdags förra veckan.

Nya rutiner

Luftfartsverket har klarlagt att det var Telias servicearbete som orsakade haveriet. Två av tre förbindelser för överföring som flygledningen använder drabbades av stora störningar på grund av arbetet.

– När två av primäringångarna inte fungerar har vi en tydlig manual som säger att flygsäkerheten måste värnas. Då stoppade vi trafik till området och stoppade allt som var på marken som skulle flyga ut, säger Olle Sundin, generaldirektör för Luftfartsverket.

Är det acceptabelt att ett servicearbete får den här typen av allvarliga konsekvenser?

– Nej, så här ska det inte fungera.

Hur ska ni se till att det inte upprepas?
– Vi har tillsammans med Telia tillsatt nya rutiner. Med de justerade rutinerna bedömer vi att det inte kan inträffa igen.

Flygsäkerheten var inte hotad

Infrastrukturminister Anna Johansson säger till TT:

– Den viktiga slutsatsen är att det inte var ett intrång utifrån, det var alltså inget sabotage och det har inte funnits något samband med andra händelser som inträffade den här dagen. De inträffade samtidigt men helt oberoende av varandra, säger Johansson.

– Man kan också konstatera att flygsäkerheten inte någon gång var hotad. För att undvika en potentiell flygsäkerhetsrisk valde man att stänga luftrummet. Man hade för få informationskanaler.

ARTIKELN HANDLAR OM