Ännu en dag med strejkkaos för SAS

Även i dag ställs flera hundra av SAS flygavgångar in.
NYHETER

Strejken bland flygbolaget SAS piloter fortsätter.

I dag ställs 240 avgångar in och 25 500 resenärer får ta sig till sina tilltänkta destinationer på andra sätt.

SAS fortsätter att jobba för högtryck. I alla fall på marken. Medarbetare från olika delar av organisationen försöker även i dag att hjälpa resenärer att, trots strejken, nå sina resmål.

– Vi har satt in alla tillgängliga resurser och gör allt vi kan för att hjälpa till, säger Anna Kansell på SAS pressjour.

”Inget nytt har hänt”

Uppmaningen till resenärerna är fortfarande att hålla sig uppdaterade via SAS hemsida och sociala medier. Och att inte åka ut till Arlanda.

– En del tror att de ska få snabbare hjälp om de åker dit, men det stämmer inte. Vi har även där extrapersonal som försöker hjälpa till men det går inte snabbare där. Det blir i stället lite kaosartat och kanske större frustration hos resenärerna, säger Anna Kansell.

När det gäller förhandlingarna med Svensk Pilotförening, SPF, har SAS inga nya besked.

– Inget nytt har hänt och vi har inga nya förhandlingar inplanerade. Men vi är beredda att förhandla när som helst, säger Anna Kansell.

Som Aftonbladet kunde berätta i går har charterbolag vädjat till SAS om att just charterresor ska undantas strejken, men under eftermiddagen uppgav Willhelm Tersmeden, vice ordförande för SPF:s SAS sektion att SAS tackat nej.

– Vi erbjöd SAS att lämna dispens vid två tillfällen mot att de gick med på något av våra krav, men de avböjde, sa han i går.

FAKTA

Så skyddas resenärer vid strejk

■ ■ Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning.

■ ■ Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

■ ■ Den drabbade har framför allt rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten. Om passageraren inte väljer återbetalning så är flygbolaget skyldigt att ersätta kostnader för mat och hotell. Även andra utlägg kan omfattas av rätt till kompensation.

■ ■ Vid extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från ansvar.

SAS har gått ut med att resenärer i detta fall har rätt till återbetalning, ombokning och ersättning för utlägg för exempelvis hotellövernattning och måltider. Detaljer om reglerna för återbetalning finns på SAS hemsida.

■ ■ Om flyget blir inställt kan du också ha rätt till ersättning via resedelen i din hemförsäkring, och i vissa fall via den reseförsäkring som oftast ingår om man betalat resan med kort. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.

■ ■ Konsumentverket svarar på vanliga frågor vad som gäller, här finns den sidan.

Källa: Konsumentverket, Hallå konsument, SAS

TT-Aftonbladet