Splittrat på de brittiska förstasidorna

1 av 9
NYHETER

LONDON. Från ”Buga för applåderna, Britannien!” till ”Så vad i helvete händer nu?”

Brittiska första sidor är splittrade - men precis som i omröstningen är det en majoritet som stöttar brexit.

Flera av lördagens brittiska dagstidningar jublar över resultatet, där tidningar som Daily Mail och Daily Express även tar på sig äran för resultatet. The Sun satsar istället på att rapportera om vad de beskriver som ”anledningen till varför David Cameron avgår”. Tidningen hävdar att premiärministern sagt till sina medhjälpare att han inte har lust att ”ta hand om skiten”, det vill säga förhandlingarna med EU.

Remain-förespråkarna Guardian konstaterar nästan tystlåtet ”Klart. Och slut” medan Labour-vänliga tabloiden Daily Mirror skriker ut: ”Så vad i helvete händer nu?”

Här är förstasidorna på lördagens upplaga av de största brittiska dagstidningarna.

DAILY MAIL

”Buga för applåderna, Britannien!” Konservativa och populistiska Daily Mail har drivit på brexit-sidan hårt med mängder av invandrarfientliga artiklar de senaste åren. Nu pryder de sin första sida stämplad med orden ”historisk upplaga” och applåderar de jublande ”lämna”-supportrarna som de låter pryda sin förstasida. Rubriken följs av texten: ”Det var dagen då det tystlåtna brittiska folket resten sig mot en arrogant, onåbar, politisk klass och en föraktfull Bryssel-elit.”

DAILY EXPRESS

Superlativen tycks aldrig ta slut på konservativa tabloiden Daily Express som även till vardags utropar sig själva till ”världens bästa tidning”. I lördagens upplaga tar de på sig segern i brexit-omröstningen helt på egen hand med orden: ”Världens mest framgångsrika tidningskampanj slutar i strålande seger för er Daily Express”. Rubriken lyder ”Vi är ute ur EU” och man konstaterar, möjligen något förhastat, att Boris Johnson kommer ta över som ny premiärminister eftersom David Cameron meddelat sin avgång.

DAILY STAR

Skvallertäta tabloiden Daily Star har till vardags som mål att varje dag ha något annat på sin första sida än alla andra tidningar, och brukar därför ofta lyfta fram mer eller mindre spekulativa kändisnyheter från dokusåpor som ”Big brother” och ”I’m a celebrity get me out of here”. I folkomröstningen har de stöttat brexit och lördagens tidning försöker de sticka ut med hjälp av en söt hund klädd i Union jack-flaggan. Rubriken ”Nu är det dags att göra Britannien stort igen” syftar på att båda sidor i brexit-omröstningen nu kommer gå samman för att med gemensamma krafter tackla osäkerheten som drabbade Storbritannien med stor kraft efter valresultatet.

THE SUN

Högertabloiden The Sun har kampanjat hårt för brexitsidan under många månader. Nu rapporterar de om anledningen till David Camerons avgång med orden ”Exklusivt: anledningen Cam slutar” följt av citatet: ”Varför skulle jag ta hand om skiten?” Tidningen hänvisar till källor bland Camerons medarbetare som säger att premiärministern yttrat just de orden om att han verkligen inte har någon lust att ansvara för förhandlingarna med ett EU han själv helst inte velat lämna. Eller som The Sun skriver: ”Tårögd premiärminister bad inte om brexit-bedrövelsen”.

THE TIMES

Väl ansedda The Times pryds av en bild på premiärministern David Cameron när han håller sin fru Samantha i handen utanför 10, Downing Street, tagen precis innan han lämnade beskedet att han avgår. Rubriken ”Brexit-jordbävning” syftar på Camerons tillkännagivande, men också på att röstresultatet nu hotar att splittra Storbritannien, eftersom röster höjs för att Skottland nu återigen ska kräva en folkomröstning om självständighet.

DAILY MIRROR

Labourvänliga Daily Mirror, är den enda tabloiden som stöttat remain-sidan och har därför för ovanlighetens skull haft David Cameron-vänliga artiklar var och varannan dag under hela året, istället för sin vanliga pajkastning mot allt vad det konservativa Tory-partiet heter. Nu konstaterar de krasst: ”Så vad i helvete händer nu?” Även här med en bild på David och Samantha Cameron, där premiärmininstern är ute ur fokus och hans hustrus allvarliga blick får illustrera oron i den ödesmättade rubriken.

DAILY TELEGRAPH

Konservativa Daily Telegraph har stöttat brexitsidan, om än inte lika tydligt och utstuderad som de flesta av tabloiderna. Nu jublar de ändå med rubriken ”Födseln av ett nytt Britannien”, men försöker balansera det med ännu en bild på David och Samantha Cameron och premiärministerns citat ”Jag älskar det här landet och jag känner mig ärad som har fått tjäna det”.

GUARDIAN

Vänsterliberala Guardian, vars läsare förvandlats till ett skällsord i Storbritannien där ”Guardianläsare” används på samma sätt och av samma typ av personer som i Sverige brukar gnälla över ”pk-eliten”, har stöttat remain-kampanjen. Med en något annorlunda bild på en allvarlig premiärmininster där hans fru står på avstånd och betraktar honom med allvarlig blick konstaterar tidningen lika sobert i rubriken: ”Klart. Och slut”. Guardian gör till och med en poäng med att inte skrika ut rubriken genom att förse den med en enkel punkt.

INDEPENDENT

Independent, som stöttat remain-sidan väljer att pryda förstasidan med en bild av brexit-kampanjens förgrundsgestalt Boris Johnson och rubriken ”Välkommen till Boris ö”, en hänvisning till den förra London-borgmästarens misslyckade försök till att anlägga en ny flygplats på en konstgjord ö i Themsen, men också till att Storbritannien nu står ensamt utan Europa.

i NEWSPAPER

Liberala i Newspaper har en tårögd David Cameron på framsidan och rubriken ”Påkommen”. Tidningen sammanfattar hur Cameron avgått efter att brexit-omröstningen chockat världen, att Storbritanniens framtid är i fara, finansmarknaden i kaos och att EU kallat till krismöte.

ARTIKELN HANDLAR OM