Bokade resa med Silja – krävs på 13 000 extra

1 av 2 | Foto: Carolina Byrmo
John, 33, hade bokat och betalat en kryssning för sig och sina kompisar. Då fick han veta att han måste betala ytterligare 13 000 kronor för att faktiskt få åka. Företaget skyller på ett tekniskt fel i samband med bokningen.
NYHETER

John Eriksson, 33, skulle överraska kompisgänget genom att bjuda med dem på en kryssning.

Resan är sedan februari bokad och klar – men nu höjer Tallink Silja priset med 13 000 kronor.

– Det är en extrem skillnad, det har jag ju inte råd med, säger han.

Den 26 augusti klockan 15.30 ska John Eriksson och hans tolv kompisar ses. De ska fira Johns födelsedag genom att åka på Tallink Siljas kryssning, men kompisarna vet ännu inte vad som väntar. Resan är bokad som en överraskning – en överraskning som nu kanske inte blir av.

– Jag har sagt till dem att vi ska göra något alldeles extra och det här berättade jag för dem när allt var helt klart, säger han.

”Känns som jag blir straffad”

Sedan februari var resan betald, bokad och klar. Trodde han.

Men på midsommarafton ringer Tallink Silja och säger att resan blivit dyrare eftersom Monday bar-kryssningen, som går de datumen, egentligen är dyrare. Nu måste han betala mellanskillnaden på ungefär 13 000 kronor, för en resa som först kostade 2 280 kronor.

– Jag trodde att de bara skulle ringa och dubbelkolla bokningen och då säger de det här. Det är en extrem skillnad och det känns som att jag blir straffad för att jag var ute i tid, säger han.

Monday bar-kryssningen är en speciell helgkryssning där det är dans/klubb på däck och flera internationella dj:s som spelar. Men nu vet inte John Eriksson om födelsedagsresan blir av eftersom han inte har råd att betala det nya priset.

Alternativet är att berätta för kompisarna för att dela på priset.

– En stor del av grejen är ju att det är hemligt, men samtidigt har jag inte råd att betala nästan 16 000 kronor för att bjuda mina vänner på en resa, säger han och tillägger att nu kommer de att få reda på det ändå.

Orsaken: ”ett tekniskt fel”

Tallink Silja är väl medvetna om vad som hänt John Eriksson och hans kompisar. Enligt dem beror prishöjningen på ”ett tekniskt fel”.

– Det ska inte gå att boka på det sättet som han gjorde. Han har betalat priset per hytt och inte priset per person som man ska betala när det är en specialkryssning, säger Sara Dobareh, pressansvarig på Tallink Silja.

Hon poängterar att Tallink Silja erbjudit honom att boka om sin resa för att åka ett annat datum, avboka resan eller åka en annan rutt samma datum och då få en gratis middag, eller betala mellanskillnaden för att åka på specialkryssningen.

– Det är mycket beklagligt att det skett ett tekniskt fel och att resan var bokningsbar.

Är det rimligt att höja priset med sju gånger?

– Det är inte upp till mig att tycka om det, det är arrangören för specialkryssningen som satt priset, säger hon.

Nu hoppas John Eriksson att kompisgänget trots prishöjning ska ta sig iväg.

– Den här kryssningen är ju inte så ofta och dessutom har vi fixat allt med semestrar och sådant sedan månader tillbaka. Det vore kul att komma iväg så klart, säger han och poängterar att han ”känner sig väldigt liten som konsument”.

ARTIKELN HANDLAR OM