Sju saker att tänka på när du badar

Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX
NYHETER

Under förra året drunknade 122 personer i svenska vatten och i år har redan 61 personer mist livet. Och många skulle kunnat klara sig genom lite enkla råd – och undvika alkohol.

1. Överskatta inte din förmåga

Den vanligaste anledningen är att man drunknar som vuxen är att man överskattar sin simförmåga och tar för stora risker.

– Vi vilar gärna på gamla meriter, men bara för att man kunde simma en viss längd för tio år sedan betyder det inte att man kan göra det i dag. Vatten är ett utmanande element och man behöver underhålla sina simkunskaper, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

2. Testa simkunnigheten på äldre barn

Bara för att barn är i 11-12-årsåldern betyder det inte att de är så bra på att simma att de kan bada själva. Testa deras simkunnighet så både ni och barnen känner er säkra.

– Dessutom riskerar tonåringar att råka illa ut när de ska utmana varandra i vattnet – var en schysst kompis och tänj inte på dina gränser.

3. Lär dig hur du vilar i vattnet

Hon säger att det också finns en bristande kunskap om hur man vilar om man blir trött när man simmar och är långt från land.

– Ryggsim är viloläget. Kan man flyta och simma på rygg så kan man klara sig långa avstånd, så länge man håller sig lugn. Det farligaste är att få panik över att man inte ska orka, att det är djupt eller hur man ska göra.

4. Håll dig lugn och underskatta inte kylan

Vid panik är det lätt att börja hyperventilera, det är kroppens stressreaktion. Men vid hyperventilation kommer kroppen jobba hårt med att försöka försörja hjärtat och hjärnan med det syrefattiga blod som finns och därför kommer rörelseförmågan i resten av kroppen att minska i takt med att blodcirkulationen minskar.

– Samma reaktion har kyla på kroppen. Vi tänker kanske att vattnet är varmt om det är 23 grader – men allt under 28 grader kyler ned kroppen. Kyla ger sämre blodcirkulation och sämre simförmåga, så var försiktig.

5. Använd flytväst

En annan vanlig orsak bakom drunkningsolyckor är att man inte har flytväst när man åker båt.

– Av de som omkommit i fritidsbåtsrelaterade olyckor hade 6 av 10 klarat sig om de bara haft flytväst.

6. Drick inte alkohol

Det är nolltolerans på alkohol på sjön – och det finns en anledning till det.

– Alkohol är en starkt bidragande faktor i hälften av alla drunkningstillbud. Det finns ingen anledning att utsätta dig själv eller andra för den faran.

7. Punktmarkera barn

Slutligen drunknar barn av en enda orsak – bristfällig tillsyn.

– Vi har bara ett råd till småbarnsföräldrar – punktmarkera barnen. Hela tiden.

FAKTA

Livräddnings-sällskapets badråd

  Testa din simkunnighet varje år.

  Testa även dina barn, trots att de är uppåt 12 år. Ett enkelt test är att barnen ska 1) kunna falla i vattnet och ta sig upp till ytan 2) simma 200 meter varav 50 på rygg och 3) i nödsituation kunna rädda någon annan.

  Simma helst längst med stranden, nära där du bottnar och nära hjälp.

Badvakta varandra, håll koll på hur folk beter sig och lär dig att känna igen hur det ser ut när man riskerar att drunkna.

Har man vanan inne vet man vad man ska leta efter och upptäcker det lättare.