Nils, 45, har slagit larm i flera år: ”De lyssnar inte på oss”

1 av 5
NYHETER

Mannen dog efter att hans bil blev påkörd av ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång i Stenungsunds kommun.

Nils Bengtsson, som bor nära övergången, har tillsammans med övriga boende i området flera gånger slagit larm om faran.

– Om det funnits signaler hade han aldrig varit uppe på spåret, säger han.

Nils Bengtssons, 45, gård ligger precis invid järnvägsspåret i det lilla samhället i Stenungsunds kommun.

Han hörde torsdagsmorgonens smäll när ett tåg körde in i en personbil vid den obevakade järnvägsövergången.

Bilen fastnade delvis under tåget och släpades längs med i flera hundra meter. Mannen som satt i bilen var vaken och talbar när han fördes till sjukhus med ambulanshelikopter. Men hans liv gick inte att rädda.

När Nils Bengtsson hörde smällen var hans första tanke att det var hans son som blivit påkörd.

– Jag skrek med en gång och sprang mot olycksplatsen. Men när jag kom fram såg jag att det inte var så. Mannen i bilen var fortfarande vid liv men han klarade sig ju inte sen. Det är för jävligt att det ska behöva ske för att situationen med övergången ska bli uppmärksammad, säger Bengtsson.

”Vi har kämpat i alla år”

Situationen han syftar på handlar enligt honom om den lokala vägsamfällighetens kamp för att få signaler uppsatta vid övergången.

– Vi har kämpat i alla år för att det ska vara en bra övergång. Vi har anmält flera gånger men man slussas runt och till slut skickar de ut någon som gör en utredning men det händer ju ingenting. Trafikverket säger att det är för bra sikt, säger Nils Bengtsson.

Han har själv varit ordförande för vägsamfälligheten men tröttnade på vad han menar är bristande gensvar från myndigheten.

– Senaste gången jag anmälde fick jag prata med någon som bara beklagade sig över sin egen arbetssituation. Man blir ju helt bestört över att de inte bryr sig om det här. De lyssnar inte. Till slut orkar man inte. Vi har haft en annan ordförande som också var väldigt energisk men han tröttnade också. Det händer ju aldrig någonting, säger Bengtsson.

”Dödsfall helt i onödan”

Nils Bengtssons frustration över dödsolyckan framgår tydligt.

Enligt honom hade den inte behövt ända.

– Det är ett dödsfall helt i onödan. Om det hade funnits några signaler hade han aldrig varit uppe på spåret. Det är jag helt övertygad om. Förhoppningsvis kan det i alla fall leda till en ändring. För det är inte första gången vi haft en dödsolycka här, säger Nils Bengtsson.

Trafikverkets ställföreträdande regionchef Bengt Ryhed bekräftar att man hade en dödsolycka 2002. Lokförare har även anmält incidenter 2010 och 2012 och i samband med dessa har myndigheten kontaktats av vägsamfälligheten.

– Det har utretts tidigare och bedömningen har varit sådan att siktförhållandena är så goda att de uppfyller de riktlinjer vi har för obevakade järnvägsövergångar, säger han.

Utreder olyckan

Men efter torsdagens dödsolycka kommer en ny utredning att inledas.

– I samverkan med polis startar vi en utredning under fredagen. Den kommer ta tre månader och det är möjligt att man kommer till andra slutsatser än efter utredningen 2002. Det får utredningen helt enkelt visa.

Enligt Ryhed finns mellan 6 000 och 7 000 obevakade järnvägsövergångar i Sverige.

– Även om det uppfyller kraven är det en brist i säkerhetsanläggningen att ha så många övergångar med litet eller inget skydd alls. Det är inte en ideal situation, säger Ryhed.