Stationschef tar på sig italienska tågkrocken

1 av 16
Två passagerartåg krockade under tisdagen i Italien.
NYHETER

27 personer dog i en av Italiens värsta tågolyckor någonsin.

Nu tar en stationschef på sig del av ansvaret.

– Det var jag som skickade iväg tåget, säger Vito Piccarreta.

Den våldsamma kraschen mellan två tåg i södra Italien i tisdags krävde 27 människoliv och många andra vårdas fortfarande på sjukhus.

Orsaken till olyckan är fortfarande okänd, men en delar av ansvaret ligger enligt en stationschef på honom.

– Det var jag som skickade iväg tåget. Det var ett förvirrat läge och tågen var sena. Men jag är inte den enda som gjort fel, även om alla skyller på mig. Jag är också ett offer, säger Vito Piccarreta till dagstidningen La Stampa, enligt den franska tv-kanalen France 24.

Skulle ha väntat

På tåglinjen där olyckan inträffade, nära kuststaden Bari, ges tågen klartecken att köra vidare via telefonkontakt med chefen för den station där tåget står.

Ett av tågen som krockade skulle egentligen ha väntat vid en stationen Andria och låtit det andra passera, men gavs alltså klartecken att köra vidare av Vito Piccarreta.

Utöver missen med klartecken färdades ett tredje tåg på enkelspåret, vilket är ett mer än vanligt.

Bristande tåg-infrastruktur

Ytterligare en stationschef utreds för sitt agerande i samband med olyckan. Alessio Porcelli är ansvarig för stationen Corato och utredare tittar nu på om han haft möjlighet att upptäcka att att tågen var på väg mot varandra.

I Italien består mer än halva spårnätet av enkelspår. Landet tog i mitten av 00-talet emot motsvarande cirka en och och en halv miljard kronor i EU-bidrag för att bygga dubbelspår på fler sträckor. Större delen av summan har inte använts för den påtänkta upprustningen. I stället sitter de fast i den italienska byråkratin och EU och Italien har kommit överens om att pengarna ska börja användas senast 2020.

– Vi italienare vet vad vårt problem är. Att skaffa tillstånd här tar 60-80 procent längre tid än någon annanstans i Europa, för att inte tala om offerter som kan fastna i domstolen i flera år, säger Massimo Nitti, chef för den privata byggfirma som sköter enkelspåret där olyckan inträffade, till nyhetsbyrån Reuters.