Fitnesstävlingens förstapris: En pistol

1 av 6
NYHETER

Snart inleds den internationella styrke- och konditionstävlingen Crossfit Games i USA.

Bara några dagar före presenteras en ny sponsor – vapentillverkaren Glock. Samtidigt avslöjas ett nytt förstapris: en fullt fungerande pistol.

– Det hör inte hemma här, säger Björk Odinsdottir, 28, gladiator och deltagare.

Arrangören av Crossfit Games, ett slags världsmästerskap för elitatleter, presenterade sin nya sponsor på Facebook i onsdags. Ett minutlångt filmklipp visar hur en pistol får utstå snö, regn och lera – samtidigt som en hand trycker i ett magasin, gör mantelrörelse och avfyrar vapnet, allt i slow motion.

– Den främsta manliga atleten, den främsta kvinnliga atleten, och alla medlemmar i det vinnande laget kommer att belönas med en Glock-pistol, säger tävlingsgeneralen Dave Castro, som själv är veteran och en inbiten sportskytt, i ett uttalande.

Sverige representerat

Österrikiska Glock, som tillverkar några av världens populäraste handeldvapen, tar därmed plats i stallet av sponsorer som i övrigt består av skotillverkare samt hälso- och träningsföretag.

Crossfit handlar om att lyfta, klättra, springa och hoppa. Träningsformen pressar utövarnas fysiska gränser. Den handlar inte om pistolskytte. Tävlingen har även en ungdomsklass.

Sverige representeras av flera atleter och lag.

"Pistoler har inte med sporten att göra"

Björk Odinsdottir, känd som gladiatorn Björk i TV4:s Gladiatorerna, är en av deltagarna. Hon är kritisk till att Glock är med och finansierar tävlingen och att pistoler delas ut till vinnarna.

– Jag älskar sporten och det är därför jag dedikerar mitt liv åt den. Jag tycker inte att pistoler har med sporten att göra och därför tycker jag inte att pistolerna hör hemma som ett pris i tävlingen, säger hon.

Björk Odinsdottir tycker att det är tråkigt att nyheten presenteras så kort inpå tävlingen.

– Det tar bort fokus från det som är viktigt. Det är tråkigt för oss atleter.

Vad gör du om du vinner en pistol?

– Jag får inte äga en pistol så jag kan ändå inte ta emot den. Som alla oss som inte är från USA, säger Björk Odinsdottir.

Huvudsponsorn är kritisk

Filip Lagerbäck är svensk presschef för huvudsponsorn Reebok. Han förklarar att skotillverkaren finansierar Crossfit Games på grund av fokuset på träning och hälsa.

– Som titelsponsor av Crossfit Games har vi ingen rätt att uttala oss om övriga sponsorer och hur de marknadsför sina produkter. Historiskt sett har Crossfit i Amerika haft och har ett band till det militära då träningsformen gör dig redo att alltid vara beredd att möta ”det okända”, säger han och tillägger:

– Reeboks respons till vapentillverkaren Glocks delaktighet är att vi inte håller med detta beslut, särskilt i ljuset av de aktuella händelser i USA.

Evenemanget går av stapeln 19-24 juli i amerikanska Carson.

ARTIKELN HANDLAR OM