Storbråk uppstod under fallskärmshopp

NYHETER

Flygplansdörren var öppen på 4000 meters höjd.

Då utbröt ett bråk mellan fallskärmsinstruktören och hans 25-årige kund - och tumultet fortsatte nere på marken efter hoppet.

– Jag blev dödshotad och skrämd, säger 25-åringen.

– Han var en fara för sig själv och andra, menar fallskärmsklubben.

Nu har de polisanmält varandra.

Det var när en tandemhoppare och en instruktör skulle genomföra ett fallskärmshopp den 10 juli i år på Stockholms Fallskärmsklubb Gryttjom i Uppsala som ett bråk uppstod.

Sekunderna innan hoppet, när flygplansdörren var öppen på på 4 000 meters höjd, noterade instruktören att passageraren, trots strikta säkerhetsregler, hade tagit med sig en GoPro-kamera upp i luften.

Kastade kameran på golvet

När passageraren, som hade kameran fasttejpad på handleden, inte ville släppa ifrån sig den uppstod ett bråk som slutade med att kameran kastades iväg in i planet.

– Instruktören tog tag hårt i min handled och ville få bort kameran. Han rev med sina naglar så jag fick rivmärken och sen kastade han kameran våldsamt i flygplansgolvet, berättar passageraren för Aftonbladet.

Men enligt fallskärmsklubben var situation en helt annan, och man menar att instruktören agerat riktigt, både för sin egen, passagerarens och andras säkerhet.

– Detta är en mycket allvarlig situation och instruktören hade enbart ett fåtal sekunder på sig att fatta ett beslut. Instruktören agerade genom att se till att avlägsna kameran och slänga in den en bit in i planet.

– Detta för att den inte skulle riskera att ramla ut genom den öppna dörren och vara en potentiell fara även för människor eller egendom på marken, säger klubben i ett uttalande.

"Jag var livrädd för att dö"

Enligt flygklubben hade passageraren ett flertal gånger redan på marken blivit informerad om att han inte fick ta med sig kameran upp i luften. Något som passageraren menar inte stämmer.

– Instruktören hade inte sagt något till mig om att jag inte fick ha med mig kameran. Den enda informationen jag fått var att man inte fick ha med sig lösa föremål men min kamera satt fast på min handled, vilket jag visade för honom innan vi hoppade.

Trots incidenten, och utan kameran, genomfördes fallskärmshoppet. Men enligt passageraren fortsatte bråket även utanför planet.

– Han sa en massa kränkande saker till mig, och hotade att krossa mina armar. Han skulle även släppa mig så att jag dog. Jag fick panik och var livrädd att han skulle döda mig under hela hoppet, berättar passageraren.

Sa till upprepade gånger

Efter händelsen har både passageraren och flygklubben upprättat varsin anmälan.

Passageraren menar att han utsatts för rasism och anmält instruktören för misshandel, ofredande och ofredande mot grupp.

Flygklubbens anmälan är mot passageraren för brott mot luftfartslagen.

–Vi bedömer det som en mycket allvarlig överträdelse då säkerheten är något som vi fortlöpande arbetar aktivt med och där vi ligger i framkant. Om vi inte kan garantera att fallskärmsverksamheten bedrivs säkert så skulle inte fallskärmshoppning finnas i Sverige, säger klubbens ordförande Rickard Backne.

– Vi har upprepade gånger sagt till passageraren att det är strängt förbjudet att ta med sig en kamera och ändå negligerar han detta och överträder våra regler.

Instruktören är avstängd

På frågan hur klubben ställer sig till anklagelserna om att en av deras instruktörer ska ha kränkt och misshandlat passageraren säger Rickard Backne att man ser allvarligt på alla typer av överträdelser, oavsett om det rör sig om säkerhet eller kränkningar.

– Om det passageraren säger stämmer så är det en allvarlig kränkning som vi inte står upp för och ett beteende som inte är accepterat i vår verksamhet. Men vad som sagts och gjorts i det fallet får till att börja med vår interna utredning utvisa, därefter kommande polisutredning.

Passageraren menar dock att han inte har gjort något fel.

– Det är jag som är offret i detta då jag blivit utsatt för både misshandel, rasism och hot samt inte fått rätt instruktioner från början. Jag har rätten på min sida.

Tillsvidare är instruktören avstängd och passageraren har fått full ersättning för hoppet.