Svenskarna hatar reklam mer än någonsin

Foto: Nora Lorek/TT
Ica-Stig kan inte tro sina ögon.
NYHETER

Svenskarnas reklamhat är historiskt högt.

Reklam på Youtube och i appar är det värsta störningsmomentet, enligt en ny undersökning.

Sveriges annonsörer har beställt en Novus-undersökning för att undersöka svenskarnas inställning till reklam. Resultatet visar att svenskarna aldrig har varit så trötta på reklam som de är just nu.

År 2005 var 44 procent av svenskarna positivt inställda till reklam. Nu är den siffran nere på 18 procent. När svenskarna får beskriva reklam använder de ord som ”Påträngande information”, ”skräp i brevlådan” och ”störande moment”. 52 procent svarar att de har en rent negativ inställning till reklam.

Män hatar reklam mest

De största reklamhatarna är män i åldrarna 30 till 49 som bor utanför städerna, medan kvinnor i samma ålderskategori är de som är mest positiva.

Det största irritationsmomentet är reklam i appar och på Youtube. Var fjärde svensk, särskilt i åldrarna 18 till 29, kan tänka sig att betala för att slippa den sortens reklam.

Adblockers blir vanligare

Undersökningen visar att användandet av så kallade Adblockers, som blockerar reklamen i webbläsaren, ökar. 31 procent av svenskarna använder numera Adblockers. 2005 använde i princip ingen den typen av verktyg.

– Reklamexponeringen, det vill säga ytorna vi möter reklam på, är i dag fler än någonsin. Det ställer ännu högre krav den reklam som görs. Många förknippar reklam med något som tränger sig på och det måste vi som bransch ta till oss, säger Anders Ericsson, vd på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

ARTIKELN HANDLAR OM