Falska uthyrare lurar Mallorca-turister

1 av 4 | Foto: Privat
Familjen Grinvoll Bjørnevoll.
NYHETER

Familjen Grinvoll Bjørnevoll från Stavanger i Norge trodde att de hade hyrt en lägenhet, idylliskt belägen vid vattnet på Mallorca.

Men kontraktet var falskt och uthyraren gick snart under jorden – med deras 16 000 kronor.

– Det verkade seriöst. Men vi var godtrogna, säger Birgitte Grinvoll, 40.

Nu vill hon varna andra semestersugna för bedragare på nätet.

Birgitte Grinvoll planerade att fira sin 40-årsdag på Mallorca tillsammans med maken Rune Bjørnevoll, 47, samt barnen Hanna, 8, och Mathias, 4. Men planerna höll på att grusas, vilket bland annat Verdens Gang skrivit om.

I juni bokade de en vackert belägen lägenhet i åtta dagar för 16 000 kronor. De fick tillbaka ett undertecknat kontrakt. Billigt och bra. Avresan var den 5 augusti. Lägenheten hittade familjen på nätet. Företaget kallade sig Micro Holiday och boendet betalades via en banköverföring.

Två dygn innan avresan började paret ana oråd. Personen som hyrde ut hade slutat svara på mejl och telefonsamtal.

– Vi hade haft en hel del kontakt med en man. Han önskade oss välkomna och ville gärna prata med oss. Han var trevlig, säger Birgitte Grinvoll.

"Det var en chock"

Micro Holidays sajt var plötsligt inte längre tillgänglig. Efter att ha sökt runt lite på nätet förstod Birgitte Grinvoll att även andra drabbats av samma person.

– Jag blev alldeles kall. Det var en chock, säger hon.

När familjen förstod att de saknade boende fruktade de att resan inte skulle bli av. De hade bara 24 timmar på sig att hitta något annat. Birgitte Grinvoll berättar hur familjen i stressen dessutom höll på att bli lurade en andra gång, av ett företag vid namn Next Holiday.

– Jag ville betala med Mastercard men det gick inte, det skulle vara banköverföring. Till slut gick det inte längre att få kontakt med dem.

Stämde inte med bilderna

I sista stund fick de kontakt med en dansk som var villig att hyra ut ett radhus.

– Han hade aldrig hyrt ut huset tidigare, men ville det nu. Vi bodde i utkanten av Palma med pool. Det löste sig ganska bra för oss ändå, säger Birgitte Grinvoll.

På plats på Mallorca besökte familjen av nyfikenhet den adress som deras första lägenhet skulle ha legat på. Men platsen stämde inte med bilderna i annonsen. Till slut hittade de huset på en annan adress.

– Man blir besatt, man vill veta. Jag ringde på hos en granne. Han var helt chockad när jag berättade vad som hänt. Han sa att huset varit ute för försäljning förra året. Det är så de jobbar. Bedragarna går på visningar och tar bilder, säger Birgitte Grinvoll.

"En annorlunda semester"

Nu vill hon varna andra.

– Det är så lätt att bli lurad. Jag har varit godtrogen. Han hade en fin sajt och var trevlig. Men nu vet jag att jag ska kolla upp organisationsnummer, använda Mastercard, Paypal eller någon annan betaltjänst nästa gång.

Pengarna lär Birgitte Grinvoll inte se röken av igen.

– Försäkringsbolaget ersätter inte bedrägeri, säger hon och fortsätter:

– Det blev en annorlunda semester. Vi överlever de här 16 000 kronorna men tänk om det handlade om 50 000. Andra ska inte behöva bli lurade på samma sätt. Det är trist att världen blivit sådan att vi gör allt för pengar.

Händer precis i turistsäsongen

Konsument Europa känner till ett par fall där falska lägenheter nyligen hyrts ut på Mallorca.

– Vi håller på att bevaka nu för att se om det är fler. På Mallorca är det stora diskussioner om det här, att det är vanligt förekommande. Ett problem är att det händer precis mitt i turistsäsongen. Är man där nere och inte har ett boende är det inte bara att hitta ett nytt, säger enhetschef Jolanda Girzl.

Enligt henne är det problematiskt för konsumenten att bokningar i dag ofta sker via sajter där privatpersoner hyr ut till andra privatpersoner. Då gäller inte konsumentskyddet.

– Är det ett avtal mellan två privatpersoner kan vi inte hjälpa till. Är det företag är det viktigt att kontrollera det noga och se vad andra säger om det, säger Jolanda Girzl.

Betalningen görs säkrast med kreditkort – inte vanligt betalkort – när det gäller företag, och med ett Paypal-konto som har ett kreditkort kopplat till sig när avtal skrivs med privatpersoner.

– Har man betalat med kreditkort och blir lurad kontakta din bank. Vid banköverföring är det nästan alltid hopplöst att få tillbaka pengarna.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mallorca