Nya uppgifter: MH370 dök i hög hastighet före kraschen

NYHETER

Teorierna är många om vad som hände när MH370 försvann i Indiska oceanen.

Nya uppgifter avslöjar att det malaysiska flygplanet kan ha tappat höjd snabbt – upp till 20 000 fot i minuten – innan det slog i vattnet.

Det motsäger tidigare antaganden om att planet styrdes kontrollerat den sista biten.

– En sådan hastighet tyder på en nästan vertikal dykning, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.

Katastrofen var ett faktum för Malaysia Airlines MH370 klockan 08.19 på morgonen den 8 mars 2014. Det uppger The Australian, som tagit del av en ny rapport från haveriutredarna. Automatiska signaler från flygplanet har analyserats från tidpunkten när det försvann över Indiska oceanen på sin väg från Kuala Lumpur till Peking.

Bränsletankarna var vid det laget tomma. Först dog den vänstra motorn och 15 minuter senare stannade den högra. I och med det tappade flygplanet, en Boeing 777, fart och förmågan att behålla höjden, enligt rapporten. Detta framgår av en simulation som Boeing gjort.

Omöjligt att styra på slutet

De nya uppgifterna pekar på att planet rasade i en hastighet på upp till 20 000 fot, runt sex kilometer, per minut. Flygplanskroppen dök med en vridande rörelse, enligt rapporten. Sedan ska planet ha fått ny fart och stigit igen, för att därefter fortsätta att falla mot undergången, skriver Daily Mail.

Greg Hood, chef på den australiska transportsäkerhetsmyndigheten, förklarar för The Australian att en dykning i den farten skulle ha gjort det omöjligt för piloten Zaharie Ahmad Shah att styra planet på slutet.

Motsäger tidigare teorier

Detta motsäger teorierna om att planet flögs kontrollerat innan kraschen ner i havet.

Det går också stick i stäv med uppgifterna om att Zaharie Ahmad Shah, mindre än en månad innan det mystiska försvinnandet, simulerade en rutt på sin dator hemma som till stora delar matchar den väg som planet tros ha tagit i verkligheten – vilket antyder att flygkaptenen kan ha störtat planet medvetet för att ta livet av alla 239 personer ombord.

Experten: ”Är tveksam”

Vraket har inte återfunnits, men bland annat vingdelar har påträffats.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker och fristående konsult, förklarar att det hastiga höjdtappet tyder på en närmast vertikal dykning – men han är tveksam till att det stämmer.

– De bitar från vraket som har analyserats, och helt verifierats vara från MH370, tyder på att flygplanet träffat vattnet relativt flackt. Om det hade varit en så hög hastighet skulle bitarna vara mycket mindre, säger han.

– Från expertsynpunkt tycker jag inte att det borde ha varit en sådan vertikal dykning.

Mer troligt är att flygplanet varit stabilt och glidflugit, enligt Hans Kjäll.

– Troligtvis berodde händelsen initialt på en brand som slog ut systemen, och flygplanet flög på egen stabilitet, motorerna gav den dragkraft som man hade under marschfarten, säger han.

Var redan döda

Antagligen var personerna ombord redan döda när MH370 krossades mot vattnet på grund av det utdragna förloppet i luften.

– Det har flugit på en hög höjd, 7 000 till 14 000 meter. Syrgasen har maximalt en timmes varaktighet och det kan ingen överleva, säger Hans Kjäll.

Greg Hood uppger för The Australian att den nya rapporten placerar flygplansvraket i det område som två år senare fortfarande genomsöks.

Också det är en motstridig uppgift. I juli sa nämligen Paul Kennedy, projektledare för sökinsatsen, att man kanske letade i fel område.

ARTIKELN HANDLAR OM