Expert: "Kraven är orimligt höga"

NYHETER

Ingrid Höglund, 81, blev av med sitt kreditkort och upptäckte det först efter tre dagar.

Alldeles för sent, tycker Coop som inte ger tillbaka de tusentals kronor tjuven kom över.

– Kraven är orimligt höga, säger Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges Konsumenter.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges Konsumenter.

Den som blir bestulen på sitt bankkort måste vara snabb att både upptäcka det och spärra det för att ha rätt till att få tillbaka förlorade pengar av sin bank. 

För Ingrid Höglund, 81, som sällan använder sitt kreditkort tog det tre dagar innan hon upptäckte att det blivit stulet. Det tycker kortgivaren Coop Medmera bank är för lång tid och ersätter henne inte för hela den förlorade summan som tjuven kom över.

"Det är stenhårt"

Avtalsvillkoren mellan bank och konsument bygger på en lagstiftning som är tydlig – och stenhård, tycker Maria Wiezell. Hon är konsumentvägledare och expert på konsumenträtt på Sveriges Konsumenter, en organisation som verkar för konsumenternas intressen och ökad konsumentmakt.

– Att vänta mer än någon eller några timmar med att upptäcka att kortet är borta och spärra det kan anses vara grovt oaktsamt och man blir inte fullt ersatt. Det är stenhårt, säger Maria Wiezell.

Det gäller alla, även den som inte använder kortet dagligen, berättar hon.

Drabbar äldre

– Jag kan tycka att det är extremt hårt särskilt för de som använder sitt kort sällan. Det krav som lagstiftaren och kortutgivarna förväntar sig är att man varje dag ska ha koll på sitt kort, regelbundet kontrollera kontoutdrag och spärra så fort du upptäckt att kortet är förlorat.

Särskilt drabbade blir äldre eller andra grupper, enligt Wiezell.

– Det finns gamla som inte är vana vid bankkort och personer med funktionsvariationer, psykiskt sjuka eller andra bekymmer. Många har mer svårigheter än andra att hantera detta med kort, säger hon. 

Ifrågasätter bankerna

I lagstiftningen finns utrymme för att ta hänsyn till det som kallas för "personliga omständigheter".

– Men det är däremot inget som man nyttjar i den utsträckning som man kanske borde göra. Man skulle önska att de gör en något mer individuell bedömning. Man kan ifrågasätta om bankerna gör allt vad de kan för att skydda oss konsumenter från bedrägeri.

Är lagen mest konsumentvänlig eller bankvänlig?

– Den är mer bankvänlig än konsumentvänlig. Sedan får man se till att banken hanterar alla våras pengar. Det finns en risk att vi får betala mer för tjänsterna om bankerna generellt sett skulle vara mer generösa, säger Maria Wiezell.

ARTIKELN HANDLAR OM