Coops vändning – ger tillbaka 81-åriga Ingrids stulna pengar

1 av 2
NYHETER

Ingrid Höglund, 81, blev bestulen på sitt kreditkort och Coops bank vägrade ge tillbaka de 14 000 kronor tjuven kom över.

Efter Aftonbladets publicering har de ändrat sig.

– Vi har pratat med Ingrid och kommer att hjälpa henne, säger Olle Axelsson, kommunikationschef på Coop. 

Ingrid Höglund, 81, i Timrå blev tidigare i sommar bestulen på sitt kreditkort. Tjuven kom över 14 000 kronor och det upptäckte hon, eftersom att hon sällan använder sitt kort, först efter tre dagar.

Medmera Bank AB är kortgivare och vägrade att ge tillbaka de stulna pengarna. Ingrid Höglund hade varit grovt oaktsam när hon inte haft uppsikt över sitt kort, hävdade banken som ägs av Kooperativa Förbundet som också äger dagligvaruhandeln Coop.

– Jag var ju inte medveten om att kortet var borta. Och när man är pensionär är det inte säkert att man använder det varje dag, säger Ingrid Höglund.

”Coop står på konsumenternas sida”

Bemötandet, liksom att bli av med pengarna, har tagit hårt och gjort henne ledsen, har hon berättat.

Det gjorde dessutom Coops kunder upprörda. "Det här är otroligt lågt av er" och "hur i helvete kan man vara grovt vårdslös när man blir rånad", är några av de ilskna kommentarer som lämnats på företagets Facebooksida.

Nu backar Coop – och meddelar att de kommer att hjälpa Ingrid Höglund. Hon fick ett samtal på onsdagsförmiddagen, ett halvt dygn efter Aftonbladets publicering, av Coops kommunikationschef Olle Axelsson.

– Coop står på konsumenternas sida. Vi vill inte att någon ska drabbas av negativa händelser när de handlar hos oss eller har använder våra kort, säger han.

”Bett jättemycket om ursäkt”

Han förklarar att det inte är Medmera Bank AB som kommer att ersätta Ingrid Höglund ekonomiskt, utan dagligvaruhandeln Coop.

– Det finns en praxis hos bankerna som får ligga kvar. Nu får det bli Coop dagligvaruhandel som tar hand om detta. Vi har pratat med Ingrid och kommer att hjälpa henne, säger Olle Axelsson.

Han berättar att de bett om ursäkt för hur de uttryckt sig i brevet – att Ingrid varit grovt oaktsam.

– Vi har bett jättemycket om ursäkt för den tråkiga formuleringen. Det är olyckligt, säger Olle Axelsson.

Banken ändrar inte på reglerna

Vad tycker ni är olyckligt?

– Formuleringen förstod vi att hon tagit illa vid sig, så ska man inte uttrycka sig. Vi kommer att ändra den formuleringen framöver.

Hur kommer ni att hantera liknande fall framöver?

– Det får bli en bedömning från fall till fall.

I går sa du att det finns regler som ska följas, vad gör att ni går ifrån reglerna i dag?

– Banken har inte gått ifrån sina regler. Coop är ett annat bolag än Medmera Bank. De har inte gjort någon förändring på sina regler eller praxis, det är inte de som ersätter Ingrid.

Ingrid: Jag är lättad

Ingrid Höglund är lättad efter beskedet från Coop.

– Jag tycker det är bra att jag får tillbaka pengarna. 8 000 kronor är mycket för mig, säger hon.

Hon berättar att Olle Axelsson förklarat att de infört en "lex Ingrid" med anledning av hur de formulerat sig i brevet.

– Man får inte skriva så där hårda. Orden gjorde lika ont som att bli av med pengarna, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM

Coop

Timrå